GUNAKANLAH NAMA YANG BAIK UNTUK PERNIAGAAN ANDA !

Share:
GUNAKANLAH NAMA YANG BAIK UNTUK PERNIAGAAN ANDA ! | Baru-baru ini kecoh di media sosial mengenai nasi lemak pondan . Kemudian keluar pula Nasi lemak Gay yang menjadi bualan rakyat malaysia . aku sebenarnya tak mau ulas,tapi aku rasa macam nak ulas juga hehehe sebab aku tak tau nak update entri apa. haha

GUNAKANLAH NAMA YANG BAIK UNTUK PERNIAGAAN ANDA !
Gambar sumber abeben


Baik, sebagai ringkasan untuk ulasan ini adalah " GUNAKANLAH NAMA YANG BAIK UNTUK PERNIAGAAN ANDA ! " . Sebagai peniaga, apa kata kita gunakan nama-nama yang baik untuk perniagaan kita.  Elakkan dari menggunakan perkataan yang tidak senonoh atau perkataan yang boleh menimbulkan fitnah terhadap diri kita dan juga perniagaan kita.

Kalau anda peniaga Islam, aku nak tanya . korang rela orang kutuk yang tak elok atau orang doakan kebaikan untuk perniagaan kita ? aku yakin korang nak pelanggan kita untuk mendoakan perniagaan kita betul tak . Jadi gunakanlah perkataan yang baik-baik yang akhirnya menyebabkan orang ingat perniagaan kita.

Elakkan guna perkataan-perkataan dari kaum-kaum yang ALLAH laknat . Sebagai contoh gay dan lesbian . golongan ini satu ketika dahulu Allah telah laknat mereka dengan membalikkan bumi ini. ya , kisah yang berlaku pada zaman Nabi Luth dulu. Tak kan kita nak masuk dalam golongan orang yang menyukai mereka sedangkan mereka dalam golongan yang di laknat Allah. Tak takut laknat Allah ke ?

Letak Agama di hadapan sebelum buat sesuatu. Jangan fikir hanya nak popular semata , kita gunakan nama pelik-pelik ini . walaupun ia berlainan maksud dan tafsiran yang mampu di buat. Teguran aku ini hanya untuk peniaga-peniaga Islam sahaja. kalau anda non-muslim, terpulang kepada anda nak teruskan dengan perkataan tersebut atau tidak.

" Yang peliknya, non muslim tak buat pun macam tu, orang melayu yang terhegeh-hegeh nak buat " .

Ayuh, balik lah kepada Agama. Jadikan agama sebagai perisai pertama sebelum kita melakukan sesuatu. Untuk yang berniaga, ingat satu ja. kita hanya sediakan barang-barang untuk berniaga yang gerakkan hati orang untuk datang membeli dengan kita adalah Allah. Kita tak cukup kuat untuk itu jadi, banyakkan doa kepada allah agar rezeki kita di berkati dan di limpahi.


Mohon maaf atas teguran . teguran ini adalah untuk kita semua.

Sekian.



1 ulasan:

  1. ada pulak yg nak membeli kalau dah letak nama macam tu kan

    BalasPadam