BIODATA MAT DAN MAT SALLEH CAKAP TERENGGANU

18 Ogos 2016

Lelaki Mat Salleh yang pandai cakap melayu ini terkenal dengan nama Mat Dan . Kebolehan beliau bertutur dalam loghat terengganu menjadikan dia insan unik dan menjadi sebutan ramai ketika ini .

Mat Dan atau nama sebenarnya Daniel Tayler berasal dari England . Kisah Mat Dan dengan Pulau Kapas menjadi penyebab beliau di kenali di negara kita Malaysia . Berikut merupakan Biodata Mat Dan Lelaki England pandai cakap Melayu .

" Mat Dan dah kawin ? "
" dia kawin dengan siapa ? "
" siapa isteri mat dan ?

itu soalan yang sering di tanya. hehe minat giler korang dengan mat dan ni kan .

BIODATA MAT DAN ! MAT SALLEH CAKAP TERENGGANU


BIODATA MAT DAN !


Nama Asal : Daniel Tayeler ,
Nama Panggilan : Mat Dan .
Asal : England .
Agama : Islam .
Nama Islam : Khareef Daniel Abdullah .
Tarikh Lahir : 1990
Umur : 26 Tahun

Sedikit kisah Mat Dan , Beliau telah menetap di Malaysia selama lebih 6 tahun . Mat Dan yang pada mulanya seorang backpaker merantau keseluruh dunia dan mengambil keputusan untuk merantau di Asia tenggara seperti Thailand, Laos dan akhirnya dia mengambil keputusan untuk tinggal di Pulau Kapas .

Selepas beberapa tahun tinggal di Pulau Kapas, Mat Dan telah berjaya bercakap menggunakan loghat tempatan iaitu loghat terengganu. sebenarnya , ada cerita untuk korang yang tanya soalan dekat atas tu. ya, Mat dan sudah berkahwin dengan rakyat malaysia.

waah siapakah isteri kepada mat dan ?
hahaha itu pun korang nak tau kan. hehe

aku pun tak kenal. hehe.
tapi memang dia dah kawin lah.

BIODATA MAT DAN ! MAT SALLEH CAKAP TERENGGANU


Sekarang ini Mat Dan sudah mempunyai rancangan televisyen sendiri iaitu Haramain Backpakers  . Beliau merantau bersama seorang lagi kawannya ke beberapa negara lain dalam menjejaki sejarah di tempat tersebut.

Keunikan mat dan perlu di ambil sebagai kekuatan untuk rakyat malaysia yang berada di luar negara untuk turut sama belajar bahasa pertuturan dan juga memahami budaya tempatan.

VIDEO MAT DAN MAT SALLEH CAKAP TERENGGANU


Sekian.


2 ulasan:

  1. Tapi sampai sekarang masih tak kenal lebih detail pasal mat dan nie..hahaha

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah dah masuk islam dah.. syok dgr dia ckp loghat ganu tu

    BalasPadam

Kataubaid© .