KELEBIHAN KITA JAGA HATI !

Kelebihan kita menjaga Hati | Bila kita sebut pasal hati mesti kita kan teringat kepada hati kecil kita yang sering terluka dan dilukai. Apabila hati risau dan resah, sudah pasti ia menjadi sasaran kita melepaskan marah .Kelebihan di ciptakan hati adalah sebagai membantu manusia dalam mengekspresikan perasaan mereka ke atas sesuatu .

baca juga : Manusia bermulut dua .

Hati juga memainkan peranan penting dalam kita hidup bersama dengan masyarakat kita. Hati juga memainkan peranan sebagai panduan dan penolong kita dalam menentukan sesuatu.  Kepentingan hati juga sudah di ketahui ramai. tanpa hati manusia pasti tiada timbang rasa sesama manusia . jadi keperluan kita menjaga hati amatlah banyak kerana hati merupakan segala-galanya selepas otak kita .

Kelebihan kita menjaga Hati

Antara Kelebihan kita menjaga Hati adalah :

1.Mampu untuk berfikir secara waras .
2. Memberi kita ketenangan ketika menjalani kehidupan kita .
3. Mampu beri kekuatan untuk kita melakukan kebaikkan dengan setiap orang .

Sebab itu , kalau hati rosak maka rosaklah ke tiga-tiga perkara di atas. ada orang tanya, sebab apa kita kena sibuk jaga hati orang lain sedangkan hati kita terluka ? . Jawapan aku adalah kenapa hati kita terluka ? adakah sebab perbuatan kita sendiri atau perbuatan orang lain ? adakah kita menghukum orang lain dengan hanya sangka buruk kepada mereka ?

baca juga : Kisah 3 ibu luar biasa menguruskan Keluarga dan anak-anak .

hahaha mesti korang ingat aku ni akan asyik melahkan diri sendiri sedangkan terbentang kesilapan orang lain. sebenarnya itulah salah satu kaedah untuk menjaga hati sendiri. Kadang-kadang orang buat jahat kat kita dan kita tahu benda tu jahat ,tambah2 lagi kawan kita. tetapi kita ambil langkah yang orang jarang ambil iaitu bersangka baik dahulu terhadap perlakuan mereka. maka kita sudah menjaga hati kita.

Tak di nafikan yang kita ni bukanlah wali songo mahupun malaikat. andai tiba-tiba meletop tu nak buat macam mana kan. redha jer lah. hahaha selagi mampu maka bertabah lah dengan bersangka baik dengan orang lain . semoga dengan itu, Allah beri ketenangan kepada kita. Insyaallah .

Sekian.

Jom like Page admin untuk info menarik !

1 comment... add one now

AinAthirah Anuar AinAthirah Anuar June 18, 2016 at 9:36 AM
Singgah baca entry baru smbil isi tabung jugak ^^ meh singgah sini theathra.blogspot.my

jom komen.. ^_^.. tinggal kan link blog korng juga k..t aku nk jalan2 yaa.. (^_^)