MENGAMALKAN ADAT ATAU AGAMA YANG PERLU DI UTAMAKAN !

MENGAMALKAN ADAT ATAU AGAMA YANG PERLU DI UTAMAKAN ! I Sebelum ini timbul persoalan dalam kalangan kita mengenai antara mempraktikkan ajaran agama kadang-kadang bercanggah dengan adat setempat. Jadi bagaimana kita nak handle perkara macam ini. haruskah kita korbankan agama untuk mempraktikkan adat atau menggadaikan adat demi mempertahankan agama .

MENGAMALKAN ADAT ATAU AGAMA YANG PERLU DI UTAMAKAN !

Kembali kepada konsep asal kehidupan manusia. Kita di ciptakan untuk menjadi hamba kepada Allah. Mempraktikkan agama menjadi keutamaan setiap insan. kedua dan setrusnya barulah kita mempraktikkan adat. Adat juga mampu menjadi ibadah apabila ia di niatkan kerana Allah. tetapi adat yang bercanggah dengan ajaran Islam pasti tiada kompromi dalam pengamalannya.maksudnya tak boleh di amalkan.

Semalam aku bertanya kepada kawan-kawan facebook aku satu soalan. " antara adat dan agama, yang mana perlu di utamakan ? " ini jawapan mereka :
adat dan agama yang mana utama ?
Posted by Kataubaid Ismail on Wednesday, March 23, 2016



Aku setuju dengan jawapan yang mereka berikan kerana agama merupakan perkara yang penting untuk di amalkan dan di utamakan. kerana agama kita di masukkan dalam syurga. Ambil contoh , menutup aurat merupakan ajaran agama .Bukannya budaya orang arab . Jadi kita kena membantu masyarakat agar mereka juga mampu untuk menutup aurat dengan sempurna.


Sama juga bersalam di tempat awam antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram .ia juga bukan budaya orang arab , ia merupakan ajaran agama. jadi kita sebagai manusia kena sama-sama berusaha untuk mengelaknya .

Kesimpulannya, Adat dan agama merupakan dua benda yang berbeza . Utamakan agama berbanding adat. ingat kata-kata ini  Melayu mulia kerana Islam , Islam tetap gah mulia walaupun tanpa melayu. semoga entri ini bermanfaat. salam jumaat

sekian.

Previous Post Next Post