MAKLUMAT TERKINI KES DENGGI DI MALAYSIA !


KES DENGGI 2016 I Denggi merupakan penyakit yang datangnya dari nyamuk Aedes. Nyamuk Aedes pula datang dari tempat-tempat takungan air yang menjadi tempat untuk mereka membiak dan bercambah.



Saban hari, pelbagai kes yang di rekodkan dalam malaysia mengenai penyakit Denggi ini. Tidak kurang juga kes kematian yang di laporkan . Ada pelbagai cara yang boleh mempercepatkan dan menyembuhkan penyakit denggi ini antaranya minum air secukupnya dan ada juga yang mengatakan dengan memakan daun betik . *baru2 ini depa cakap tak boleh makan.

Pencegahan awal perlu di lakukan terutamanya di kawasan tempat tinggal kita, aku yakin korang pun dah cekap bab-bab membersihkan tempat pembiakan nyamuk aedes. Buang air yang bertakung, tanam tayar yang terpakai dan macam-macam lagi.

Semoga, usaha kita yang sedikit ini mampu untuk membendung masyarakat kita dari penyakit denggi. Korang boleh tengok statistic kes denggi yang di laporkan di malaysia mengikut negeri. macam aku SS dari laman web : http://idengue.remotesensing.gov.my/idengue/index.php 






boleh kongsikan dekat bawah ini untuk perkongsian ilmu buat semua.


sekian.



Previous Post Next Post