Kenaikan denda jika kehilangan Kad Pengenalan !


Denda jika kehilangan Kad Pengenalan I Berita kenaikkan denda bagi rakyat malaysia yang kehilangan mykad mula mendapat perhatian masyarakat . Denda yang pada mulanya bernilai RM 300 naik sehingga RM1000 . Ini mengakibatkan masalah lain bagi rakyat malaysia. Pelbagai komen yang di luahkan oleh rakyat malaysia di media sosial sebagai luahan kepada kenaikkan ini.

Bagi aku, kerajaan mungkin boleh keluarkan garis panduan yang lengkap bagi masalah ini. aku risau ada golongan yang akan di tindas di sebalik kenaikan yang mndadak ini. Kita tak tahu keadaan rakyat lain. ada yang susah ada yang senang. aku risau orang yang susah sahaja. nak dpat RM 1000 bukan mudah. kena simpan beberapa bulan baru cukup .

Lepas ni ,rakyat malaysia kena berhati-hati untuk mngelakkan kehilangan mykad . Kenaikkan nilai denda ini adalah kepada orang ramai yang hilang mykad buat kali ke-3 dan ke atas. Aku rasa kita boleh bawa I.c photostate untuk keluar rumah. memandangkan nilai Ic kita dah cecah RM 1000 . Jadi kemungkinan untuk hilang itu tinggi.hahaha
kena denda tak kalau ic hilang ?


Kita boleh try macam dalam gambar kat atas ni. agak-agak polis nak marah ke ?

Sekian.

Apa pendapat korang mengenai kenaikkan denda jika kehilangan kad pengenalan ni ?


Jom like Page admin untuk info menarik !

0 comment... add one now

jom komen.. ^_^.. tinggal kan link blog korng juga k..t aku nk jalan2 yaa.. (^_^)