Tips-Tips Mengelakkan Sakit Ketika Jerebu

30 Ogos 2015

Hai,

JEREBU Malaysia |  Sejak bebrapa hari ini, cuaca di sekitar pulau pinang kelihatan kabur dan macam di sebelungi misteri.. hahaha di selebungi asap je. Rupanya jerebu. aku tengok pun pada awal macam berkabus.tapi bila tgk jam , dah pukul 12 tgh hari, apa benda kabus keluaq tgh2 panas ni kan.

Jadi aku nak kongsi kan satu tips tuk yang selalu keluar rumah utk ke tempat kerja dan sebagainya,

1. Jaga Kesihatan.
2. Minum Air banyak2
**7 gelas satu hari
3. Kurangkan aktiviti luar kalau boleh.
4. Pakai penutup muka .
5.Ambil ubat juka sudah mula rasa demam dan sebagainya.

ingat kesihatan kita penting untuk di jaga ! . jangan biar orang disekeliling kita menangis sebab kita sakit ya ! Jangan pulak takut makan ubat.ada juga style macam tu, takut makan ubat. padahal ubat tu bukan nak bunuh dia pun, nak bunuh virus2 yang ada dalam badan dia je.

Rujuk DOKTOR bila terasa simptom2 macam nak demam dan sebagainya. makin awal korang rujuk doktor, maka makin kurang lah posibility untuk korang dapat penyakit yang melarat.sebab virus ni kadang-kadang dia duduk lama dalam badan kita, dan antibody kita lak tak dapat jumpa dia. so, badan tak leh nak detect virus. bila dah lama,dia dah belajar macam mana nak lwan antibody,nanti susah nak ubat,dan melarat pulak.

virus MERS

Badan kita panas sebab nak lawan virus-virus tu.Badan kita panggil antibody untuk seram.tetapi badan kita juga buat kerja dengan memberi ruang yg kurang selesa pada virus tu. sebelum antibody membunuh diorang.

oppss.. cakap pasal virus lak. hehe harap korang faham la yer. jangan lupa jaga kesihatan !

sekian .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kataubaid© .