Cinta itu pengorbanan !!

23 Februari 2014


Aku termenung menghadap screen laptop ku ini, ntah kenapa asyik terbayangkan wajah si-dia jerr sejak dia pulang tempoh hari.

" aarrghhh, serabut otak aku !! " bisik hati ku dan di akui oleh akal dan minda ku yg lain..

senyumannya yang manis itu membuatkan diri mana2 lelaki boleh jatuh hati dengan dia.

bila lihat dari pakaiannya, menutup aurat bukan macam segelintir masyarakat yg perempuannya sekadar membalut aurat .

Allah, aku sudah jatuh hati . tapii..

camna aku nk buat ni ??

Aku buntu, nak jumpa parentnya, usiaku masih muda, masih belajar lagi.. cm na nak bagi nafkah ??

aku mula berfikir dan mencongak sedikit demi sedikit..

baki tahun pngajian aku masih mempunyai 4 tahun..arrghhh , lamanyaa.. mungkin masa itu dia sudah kawin.

aku nekad, lalu aku segera menggapai telefon bimbit aku dan menelefon naqib usrah ku utk meminta pandangannya.

" assalamualaikum abang A !! "

" waalaikumsalam ziq , sihat ke tu ?? "

perbualan kami bermula. bnyak nasihat yang di berikan utk aku guna seblum melangkah ke alam perkahwinan.

aku terduduk dan membuat checklist, ALLAH2 banyaknyaa aku tk settle lagi niih..

solatku masih tunggang langgang ada hati nak beristerikan seorang ustazah.

puasa sunat ku pun entah ke mana.. ada hati nak beristerikan seorang ustazah .

aku ambil keputusan, utk perlahan2 membaiki diri aku sebelum aku melamar si dia.

masa berlalu dan terus berlalu. aku mula mengerti nikmatnya beribadah.. ya, nikmat itu pasti dirasai oleh org yg betul2 merasakannya.

hari ni majlis graduasi senior2 yang bru graduate.. aku bangga melihat kejayaan mereka.segak dan tampan bergaya di atas pentas mengambil scroll sijil kejayaan mereka.

aku mula berangan, tahun hadapan aku pula yang akan berada di pentas yang sama..huhu.. excited juga laa rasanya.

dalam banyak2 hadirin yang hadir, aku terpandang sekilas akan seraut wajah yg pernah mencuri hatiku sewaktu dahulu. kali ni, hati aku betul2 gelabah dan gusar bila melihatnya.

ketika aku asyik memerhatinya, tiba-tiba dia memandang aku.

" alaamakk,, kaantoii " bisik hati aku.. terus aku memandang tempt lain pura2 tk da apa yang berlaku.

cuak betul bila fikir peristiwa itu..

" ziq, ko dah ada calon ke ? " soal seorang senior kpd aku .

aku menggelengkan kepala. entah tk da jawapan yang keluar dri mulut aku .

" bukan apa, ana ada kenal seorng akhwat nih ,dia kawan kepada isteri ana.. kami tgk dia sesuai dengan ko "

muka aku mula berkerut.. alamak masuk jerat laakk =.="

" nanti aku kenalkan korang berdua k ..ko pun bukan muda lagi..dah tua dahh..boleh kawin dah "

aku hanya tersenyum kelat..

" sapa pulak nihh ?? cm na lak ngan cinta hati aku nii.. "

aku mula fikir yang bukan2.. aku akan kehilangan si dia !!! oohh maaiii god !!

hati aku berbisik.. " aku tk mampu nak jdi sehebat si dia, aku insan yg kerdil sahaja dan akhirnya aku mngalah dan meninggalkan dia dari ingatan aku "

pedih dan sedih aku abaikan.

aku berserah hanya pada takdir.

aku diajak oleh senior aku utk ke rumahnya ada "makan2" skit katanya.

aku pun tanpa syak, trus ke rumahnya. tiba di rumahnya aku lihat tak nampk mcm ada "makan2" pun.

aku di sambut oleh senior itu dan keluarganya.

setelah berborak panjang, kami pun ke meja makan utk makan tgh hari.

ketika di meja makan, aku terpandang seseorang yg aku sgt kenal. ya!! dia lah org yang aku suka tu..

tak keruan aku jawabnya.

rupanya, dia lah orang yang di maksudkan oleh senior aku tempoh hari . dia juga lah yang nak di perkenalkan kepada aku utk di jadikan isteri aku.

aku terkejut sangat..nak nangis pun ada..tp control laa kan.. hehe

kami pun berbincang panjang mengenai status " baitul muslim " ini. dia hnya berdiam diri. begitu juga aku yang mngabaikan kewujudannya.. mana tak nya.. ketar lutut di buatnya..

di pendekkan cerita, aku menghantar rombongan meminang ke rumahnya dan kami sah menjadi suami isteri 2 bulan seblum kami graduate..

" cinta perlukan pngorbanan..korbankan nafsu serakah utk dapatkan yang hebt sebagai pembimbing diri "
kata2ku yng ku ungkap ketika berusrah dengan ahli2 usrah aku.

" cinta yang berharga susah utk di cari dan di ganti "

-tamat-

p/s : jemput Like ---> Page ni !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kataubaid© .