Susahnya nak Jadi DoKTOr !!


Assalamualaikum !!

minggu ke 2 di bumi mesir.. mcm2 dah lalui.. mula mencari aktiviti bru yg nk buat.. hehe..

korang kt msia cm na ??

mesti best kan.. hehe..

kehidupan sbgai pelajar tak leh lari dari buku.

atas meja buku, katil pun ada buku..dlm lappy pun ada buku..tp muka buku laa..heehehe..

minggu ke-3 dlm alam Universiti.. kami berlajar mngenai pneumothorax.

apa tu ?? panyakit berkaitan dngn paru-paru..

Allah cipta seluruh organ kita nih..pasti ada sebabnya.. 

so, dlm paru-paru kita nih atau dlm tulang rangka kita nih..ada skit ruang.utk  pembesaran paru-paru ketika kita bernafas..andai kata dlm ruang tersebut trdpt lebih udara dri kadar yg sptutnya..kita akan terkena pnyakit pneumothorax.


contoh, org tikam kita dekat paru2.. n then terdpt sedikit bukaan di bahagian paru-paru tersebut..udara di luar akan masuk dlm ruang tersebut di sbbkan pressure yg tinggi.. jadi.ia akan mnyukarkan kita bernafas..

haaa..pening tak ?? klau korng depan ubai skung nih..boleh laa ubai trngkan..hehe..tp tk pelaa..itu pun dah cukup sbgai info perubatan utk korang..huhu 

susahkan jadi doktor..tp lgi best dari calculus...huhuhu

sekian, xoxo :P

p/s : lapar laaa..jom mkan malam..oppss..sini bru asar..hehe

4 ulasan:

  1. tadi dayah baru jer pas tgok cter godhand teru (jepun) pasai doktor la..sushkn jd dr..huhu tp dr kn pkerjaan yg baik..tlg org dlm ksakitn =)

    BalasPadam
  2. boleh tu..insyallah...ada masa lawat blog saya..thanks.

    BalasPadam
  3. hehe.. dulu cita2 aefa jd doc ni. tp ada halangan.. jadi tukar haluan.. jadi doktor falsafah pon ok lah. heee

    BalasPadam
  4. semuga bertambah lagi seorang diktor islam, MET doakan.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.