Maaf Aku belum bersedia..

Aku terfikir kata2 bonda ku.. "ko nie bila nk kahwin nie ujang oiii ?? kawan2 ko  yg lain smunya dah kawin..ko tu jer yg dok membujang lagi nii haa.. " waktu aku hnya mampu diam.. tak ku nafi kawan2 aku smua bnyak yg dah menamatkan zaman bujang mereka..cuma aku yg belum memikir tuk menamatkan zaman bujang aku..

" sapa laa nk kawen ngan ujang nie mak ?? lgi pun ujang rasa cm tk sedia lgi laa nk kawin2 nihh..bnyak benda yg tk selesai lgi ni " kata aku kpda mak aku " bend apa yg tk selesai lgi ujang ??  ko tu bukan muda.. dah tua nak kata tk de kerja , kerja kamu bukan calang2.. nk kta kamu malas , tp kamu rajin..org kg kita nie smua akuinya " mak aku trus mnyoal..aku hnya mendiamkan diri..

hati aku betul2 kata yg aku belum bersedia nak berkahwin.. mak aku trus memaksa aku.. di bawanya anak gadis jiran rumah kami utk berkenalan dngan aku , agar aku akan bertemu jodoh dngn gadis itu..aku hnya tersenyum dngan tindakan emak aku itu.." mak, bgi ujan setahun jer lgi ,kemudian mak cari laa siapa2 yg mak suka tuk jdi menantu mak yer.. " mak aku bingung dngan permintaan aku itu..

mulai hari itu , aku mula menyertai kelas2 agama yg berlangsung di masjid2 yg berdekatan dgn umah aku di bandar. kerana ktika aku bekerja , aku akan tinggal di rumah aku sbb dekat dgn tmpt kerja aku..
selepas waktu kerja aku trus pulang kerumah..dan bersiap2 tuk ke masjid tuk ikuti kuliah maghrib...itu rutin harian aku..

satu hari , aku makan malam bersama seorang ustaz yg berceramah di masjid yg aku hadiri kuliahnya..nmaynya ustaz azman..sbnarnya aku pun dah  makin rapat ngan ustz..bnyak ilmu2 yg aku belajar dngn ustaz. " kamu nie bila nak kawin ? " aku terdiam dgn persoalan itu " blom da jodoh lgi ustaz " jwpn aku ringkas..
" nak saya kenalkan kamu dngan seseorng muslimah ni , kebetulan dia juga masih mncari pasangan , saya rasa awak sepadan dngannya "

aku tunduk malu " entahlah ustaz saya belum bersedia " .. "smpai bila kamu nk tunggu bersedia ujang, kamu pun saya tgk kerap p kuliah dan kamu juga dah da kerja tetap..apa lgi yg tak sedia nie ?" aku hnya snyap dan segera tukar topik lain.

bulan berikutnya ustaz azman mnjemput aku makan malam di rumahnya, katanya isterinya masak lbih lm nie..so, aku pun pergi laa rumahnya..ketika di meja makan aku diperkenalkan dngan isteri ustaz azman dan seorang wanita bernama humaira . humaira adalah kawan kpada isteri ustaz azman katanya..aku hnya mngangguk.

selesai makan, ustaz mnanya aku.. " cm mana, ok ke tak ? ".. aku bingung.."apa yg oknya ustaz ?"
"humaira laa..dia la perempuan yg saya ckpkan tempoh hari ".. bru ku ingat mngenai perbualan di kedai makan sebulan yg lalu..aku hnya snyum tnpa sbrng jwpn..

aku memerhati kalender..rupanya hri nie la hari terakhir tuk aku berubah sblum aku mngizinkan ibu aku mncri jodoh utk aku. ttb wajah humaira terpampang di minda aku..tenang wajahnya membuatkan rasa "something" yg tk pernah aku rsa sblum ini..tp dia suka kt aku ka...arghhh.. kalau ada jodoh ada laa..aku menelefon bonda ku dan mnyatakan yg  aku mngizinkan beliau mncri jodoh utk aku..dri suara beliau, nmpk mcm dah da calon.. mak aku suh aku pulang cuti hujung minggu nie..

akhirnya hari yg di nantikan telah tiba, aku pulng kekmpung utk bertemu mak aku.." nah ,nie calon yg mak rasakan sesuai..ada agamanya, pakaian lak tk menjolok mata..sejuk ja mata memandng.." aku tekad dan trus bersetuju ,sbnrnya aku msih tringtkan humaira..akibt tidak mahu memikirkan dia, aku korban kan hti aku lalu bersetuju shja dngan pendpt bonda aku dan aku bertawakal kepad ALLAH agar jodoh nie jodoh terbaek utk aku.

Segala persiapan telah di atur..aku serahkan segala2nya kpada ibu dan ayah aku utk membuat persiapan..aku tk membantah sikit pun..dan aku bertmbah yakin dgn tindakan aku itu..tiba hari yg dinantikan , aku akan melafazkan ijab dan qabul .apabila aku melafazkan nama isteri aku itu , terpampang wajah humaira di fikiran..alangkah bahagianya kalau humaira yg aku kenal di rumah ustaz azman betul2 mnjdi isteri aku.. slpas slesai lafaz ijab dan qabul.. aku di minta utk melihat isteri aku..

HUMAIRA !!!

ALLAH, terharu rasanya bila tahu yg dia lah jodoh aku..ALHAMDULILLAH..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

p/s : sblum kawin..bnyak benda yg kena selesai kan..sbgai lelaki, ilmu agama itu pnting tuk mnddik kluarga kearah redha ALLAH..selai kelengkapan lain sprti nafkah dan kebahagian hidup berkeluarga nanti..

nie hnya pesanan yer..klau da nak tmbah2..sila yer... sbb diri nie bukan ahli utk bidng2 sperti ini..hehe..doakan yg terbaik tuk smua k..#pray4egypt..






4 ulasan:

  1. ni cerita betul ke ni?waaa..bestnyeerrr..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hnya nukiln semata2..just tuk kita amik pngajaran..huhu... :)

      Padam
  2. sangat2 bagus :) i wish u luck . teruskan menulis utk mendidik^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaallah..usaha smua org juga..huhu

      Padam

Dikuasakan oleh Blogger.