Bilakah Waktu Bermulanya lailatul qadar ?

3 Ogos 2013


Bilakah lailatul qadar ? | Assalamualaikum kawan2  !! hari ni 3 ogos dah.. lgi wapa hri je lagi ramadhan nk pulang meninggalkan kita !! cm na , kita raikan tak tetamu kita nie ? renung2kan . atau kita sibuk menunggu tetamu yang lain ? di hujung ramadhan, persoalan yang terlintas dalam diri ummat Islam adalah Bilakah lailatul qadar ? .

semalam aku p solat terawih kt satu masjid nie..lpas 8 rakaat ada tazkirah..kira nie first time aku dgaq tazkirah lpas terawih tuk thun  nie laa.. hehe.. saja tukaq angin, kan dah nk abih dah ramadhan kan..so, saja rasai pngalaman-pengalaman yang mungkin belum tentu kita dpt tahun depan.

Bilakah Waktu Bermulanya lailatul qadar ?

malam2 terakhir nie , terdapat padanya satu malam iaitu malam al-qadar atau lailatul qadar. Org melayu selalu sebut " malam lailatul qadar " pada hakikatnya , lailatul itu dah membawa maksud malam..maknanya , kalau traslate balik jadi " malam-malam al-qadar " jadi double lak..hehe.. tp bukan masalah pun sbnarnya..dri sudut bahasa je la yang salah pun..hehe

dalam Al-quran ALLAH sebut di akhir ayat surah al-qadr iaitu " sejahtera la dia hingga terbit fajar "
maksud ayat nie adalah menunjukkan bahawa lailatul qadar itu berakhir pada masa terbit fajar ..betul tak ? ya..tapi timbul persoalan dalam benak fikiran kita.. bila sbnarnya mula bila lailatul qadar nie ?? lpas isyak ke ? or kena bngun tgh malam bru jumpa dngan lailatul qadar ??

ustaz tu bercerita , dia dan sahabat2 dia sempat bertnykan soalan itu kpada syeikh Nuruddin mngenai bilanya bermulanya lailatul qadar.nak tahu apa kata syeikh , beliau berkata lailatul qadar itu bermula pada awal malam . yang kita boleh faham yg di maksudkan dengan awal malam adalah bila masuknya waktu maghrib.

subhanaallah , kawan2 ..sayangnya ALLAH kt kita !! Dia nak bg lailatul qadar tu kt ummat Muhammad SAW mcm tu sahaja. makna kata..sapa yg buat terawih sahaja pun boleh dpt lailatul qadar tapi solat fardhu jgn tinggai laa yer..nmpak tk bertapa kasihnya ALLAH kt kita.

kalau cm tu tak yah bangun malam dah laa yer ?? sapa dapt bngun malam itu yg trbaik sbnarnya sebagai lambang kita menjdi hamba ALLAH yg bersyukur dngan nikmat yg ALLAH bagi kat kita.

so, selamat mencari lailatul qadar yg mulia..sama2 kita beribadah mencri mardhatillah..wassalam

p/s : jangan lepaskan peluang dalam kita beribadah di malam-malam akhir di bulan ramadhan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kataubaid© .