Pak cik Ahmad

Dr : Assalamualaikum pak cik ahmad..
PC : walaikumsalam doktor..
Dr tgk history pakcik pada fail pesakit..dahi berkerut..merenung lama kat pak cik ahmad dan ahli keluarga di sekeliling pak cik ahmad..

Pak cik Ahmad rasa tak sedap hati dgn renungn doktor tu td..bgitu juga dgan ahli kluarga yg lain..

Pak cik Ahmad bersuara.."doktor..cm na dgan pnyakit pak cik ni? Bilaa boleh pak cik balik? "

Doktor yg dr td asyik dgn fail pak cik ahmad mngangkt kpala nya dan memandng pak cik ahmad..muka doktor mnunjukkan riak wajah yg agak menakotkn..

'pak cik..sy harp pak cik akan trus tabah dgan keaadaan yg akn pak cik tmpuh lpas ni..siapkn amaln yg scukupnya ya pak cik..hrp lps ni tk tinggal solat dah..buat benda2 baik2 je ya pak cik..'

"Knpa doktor sya tk baik ker?"

Doktor masih mnunjukkn muka yg muram..

"Pak cik baik..cuma tmbhkn lgi bnda yg baik2 ya.."

Doktor melemparkan snyuman tawar..

Pak cik ahmad tk puas hati..truk sgtkah sakit dia smpai doktor ckp cm dia akn pergi buat selama2nya..

Doktor beralih kt kluarga pak cik ahmad..membri nasihat agar tk putus berdoa walau apa yg berlaku..jgn tinggal solat n baca alquran..

Mereka hangguk kpla tanda setuju..

"Knp dgan saya? "Pak cik ahmad bersuara..

Sbnrnya pak cik..

Berdebar jntung..lub dub lub dub lub dub..

"Pak cik hnya ada satu jumaat je lagi.."

Tnpa smpat mnunggu doktor mnghabiskn ayatnya..kluarga pak cik ahmad mnitiskn air mata..pak cik ahmad juga menangis..pelbgai persoalan yg timbul..suasana hening seketika..btul juga kta doktor..suh aku jgn tinggal buat baik..kluarga pak cik ahmad juga paham dan hrpkn yg trbaeekk tuk pak cik ahmad...

Doktor jdi hairan..sbb pa ahli kluarga ngan pk cik ahmad mngis teresak..

"Kenpa ni pak cik? Knp mnangis? "

"Pak cik bnyak dosa doktor..Allah je tahu..nasib baik doktor bgtau pak cik da sekali lgi jumaat..smpat laa pak cik bertaubat doktor.."

Fauzi anak pak cik ahmad kta mereka amat syng kan bapa mereka..ttb dia trfikir..hri jumaat tinggal dua hari jee..lps jumaat nii
..insan yg dikasihi ni tk kn muncul dah dlm hidup mereka..suasana sayu sbntr..

Doktor jdi makin heran..

"Pak cik..saya ckp pak cik ada satu lgi jumaat kat sini..hri sabtu pak cik boleh rumah..bila balik rumah t..leh la pak cik buat kerja baik2..p masjid..n sbgainyaa.."

"Yeka doktor?"

"Btul laa..len kali bg sya ckp habih dlu k..ish2.."

" krik krik krik krik krik krik krik krik krik "

Doktor berlalu pergi..biarkn pak cik ahmad ngan kluarga yg kna troll..hehe..

Sekian..wassalam..

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.