SIAPAKAH AL-GHURABA ?

Siapakah Al-Ghuraba ?? | Assalamualaikum., "Terima Kasih Ya Allah sbb bagi kami peluang tuk terus bernafas dan menjalani kehidupan sebagai hamba-Mu, Ya ALLAH. ".Alhamdulillah, kita kembali bersua setelah lama tak bersua. Insyaallah , hari ni nk share ngan korang mengenai golongan yg disebut sebagai "ghuraba". Siapa golongan Ghuraba ni ??

Ghuraba bermaksud orang-orang asing.berdasarkan hadis di bawah,Rasulullah bersabda :




بداء الإسلام غريبا فسيعود غريبا كما بداء فطوبى للغرباء
Maksudnya: Islam mula tersebar dalam keadaan dagang ( asing) , dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing. ( H.R. Muslim)
Sewaktu Islam mula tersebar,Masyarakat Quraisy seperti terpinga2 dan mnganggap islam ini sebagai ajaran yg baru.Sedangkan ajaran yg dibwa oleh islam itu lah yg terbaik tuk mereka.Oleh sebab itu,Islam di pandang asing oleh mereka.Baginda Rasul dan sahabatnya tk pernah pututs asa dlam kerja2 dakwah.Mereka meneruskan kerja dakwah mereka walau pelbagai risiko dan dugaan yg bakal diterima mereka.Akhirnya , Islam berjaya menakluki 2/3 dunia.Subhanaallah,kuatnya mereka mnghadapi setiap dugaan dan cabaran tersebut.


Siapakah Al-Ghuraba ??


Oleh itu,Kita perlu la mencontohi mereka dan terus membwa smngat yg mereka bwa untuk menyebarkan islam.Umat Islam yg hebat tk kenal erti putus asa.btul tak ckap aku ni.sbb kalau kita berputus asa,sapa lgi yg nk sebarkan islam.orang non-muslim nk sebarkan islam ?? sudah pastinya tak kan.So,ayuh kita tnamkan niat tuk sebarkan Islam dan tanamkan niat kita tuk membantu orang2 yg ingn mempelajari Islam tidak kira dia baru nak msuk Islam or sudah Islam yg sedang mencari sinar iman tuk di isi dalam diri nya.
Kita lihat sekarang ni,Islam kembali menjadi asing. Kita tgk dalam masyarakat kita dan kita tny diri kita samada kita juga melakukan perkara yg sama dengan mereka.Baik,apa yg akan terlintas dlam fikiran kita apa bila kita melihat seseorang itu cuba mngamalkan Islam dengan sempurna ?contoh kita tgk seorang lelaki berpakaian jubah , berkopiah  dan berserban datang dan lalu depan kita.Apa yg hati kita bisik kt kita ?? "alah,dia tu buat2 alim jaa.bukan alim sgt pun " atau "ermm,dia ni kan dlu bukan bek sngat.entah kena pa ttba dia jagi mcm ni "  Itu statement negative masyarakat kita trhdap org yg cuba mempraktikkan Islam.Hatta hukum Islam yg Allah sendiri beri kat kita sprti yg terdpt dalam AL-Quran pun.,masih ada yg mempertikaikannya.SIAPA kita nk mempertikaikannya ??
Allah,Allah,Allah..
Rasulullah ckap dlm hadis di atas, Islam datang dgan asing,Islam akan pulang dgan asing . Adakah sudah hampir masanya tuk kita kembali kpada ALLAH ?? Islam sudah di pandang asing skung ni.Islam dicaci,dikeji,di hina dan di pandang enteng oleh musuh2 Islam. Jawapan tuk persoalan tu hnya ALLAH sahaja yang tahu.Kita sbgai hamba-Nya perlu trus berusaha tuk avoid dari maksiat dan terus menyebarkan Islam selagi mampu , Insyaallah..

Manakala, Al-Ghuraba pula merupakan orang2 asing. Siapakah mereka ini ??


 Imam Ibnu Qaiyyim dalam mentaklik surah hud ayat 116 yang bermaksud, “Maka sepatutnya ada di antara umat yang telah dibinasakan dahulu daripada kamu itu, orang-orang yang berkelebihan akal fikiran yang melarang kaumnya dari perbuatan-perbuatan jahat di muka bumi tetapi sayang! Tidak ada yang melarang melainkan sedikit sahaja, iaitu orang-orang yang Kami telah selamatkan di antara mereka dan orang-orang yang tidak melarang itu telah menitik beratkan segala kemewahan yang diberikan kepada mereka dan menjadilah mereka orang-orang yang berdosa.”

Ghuraba yg di maksudkan di atas ialah mereka yg membwa perubahan terhdap kefasadan umat.


Doktor Yusof Qardhawi menyifatkan Ghuraba` ini adalah Ahli Allah semata-mata, tidak berpihak pada mana-mana puak atau yang berkepentingan, tidak terikut dengan fahaman-fahaman yang ada, semuanya berpaksi di atas jalan Quran dan sunnah untuk menegakkan kebenaran. Firman Allah: “Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang dimuka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah” (Al-An’am:116)


Siapakah Al-Ghuraba ??



Bukan mudah tuk menjdai al-ghuraba. hal ini kerna kita perlu lah mngetahui sejarah Islam dan sirah nabi . Disamaping itu kita juga perlu mmpunyai pengetahuan yg mndalam terhdap Al-Quran dan hadis baginda. Kita juga perlu merubah atau menyelesaikan perpecahan umat Islam dan terus mempertahanakan Islam dalam apa jua keadaan sekali pun.Siapa yg nk pertahankan Islam kalau bukan kita org Islam itu sendiri.Ayuh kita fikir jap,mampu kah kita mnjdi al-ghuraba.Insyaallah,kita cuba meng"improve"kan diri kita kearah lebh baik dan setrusnya mncapai matlamat kita.
Aku rsa cukup la stkat ni.jom kita berfikir dan terus berfikir dan menghaslkan buah fikiran dan solution yg terbaik tuk kebaikkan umat Islam seluruhnya.Maaf klau dah salah silap terkasar bahasa dlm entri Siapakah Al-ghuraba kali ni.Aku harap komen korang k..kalau entri aku ada kekurangan dan salah silap tlong tegur k. :)
Renung2kan dan selamat beramal !!
Insyaallah.Jumpa lagiii.. (^_^)



Sekian.

ubaidullah_93


No comments

Powered by Blogger.