Menuntut ilmu itu Indah.

Assalamualaikum.. Pa khabar korang..huhuhu..

Alhamdulillah hari ni aku sihat ja..hrap korangpun sihat gak..

Hari (24/9/2012) ni.. aku masih kat penang lgi.Sok aku nk gerak p KL dah..Lusa aku nk fly p Egypt tuk sambung study aku. harap sgt aku slmat p n slamat smpai.aammmiiiiiin.. Sedih lak..wakakaka..anyway,hari2 terakhir ku di Malaysia memang terbaek..*hello?? t balik juga la..ish2..^^


Doakan aku berjaya k  !! ^^,

Apa kata kita berfikir sjenak,knapa kita perlu belajr ??
Sebab parents suruh ka? sbb kwan2 smua p skola..so,aku pun p je la ?? or sbb nk pandai ka??

jwapannya adalah sbb Islam mnyuruh ummatnya menuntut ilmu,wahyu pertama yg diturunkan juga adalah mngenai mnuntut ilmu iaitu dalam surah iqra pada ayat pertama. yang bermaksud Bacalah.
Kedua kita menuntut ilmu ini kerana ingin tuk menegakkan yg benar dan menidakkan yg batil(salah).Hal ini kerana,org yg berilmu dapat mnegakkan yg haq kerana dia mempunyai ilmu dlm bidang tersebut.setrusnya dapt menyelamatkan manusia lain dripada di tipu atau terjerumus kedlam lembah kehinaan.Subhanaallah,Indahnya menjadi org yg berilmu.

Selain itu,tujuan utama kta menuntut ilmu ini adalah untuk mengenal Pencipta kita yak ni ALLAH S.W.T .Banyak kekuasaan Allah yg dpt kita pelajari jika kita btul2 belajar dan betul2 memahami ilmu2 trsebut.contohnya,mngenai peredaran matahari dan bulan.Dalam al-quran ALLAH berfirman :

Surah Yassin
ayat 38 : dan matahari berjslsn di tempat peredarannya.Demikian ketetapan (ALLAH) Yang Maha Perkasa,Maha Mengetahui.

       39 : Dan telah kami tetapkan tempat peredaran bagi bulan,sehingga(setelah ia smpai ke tempat peredaran terakhir) kembalilah ia sprti bentuk tandan yg tua.

       40 : Tidaklah mungkin bgi matahari mengejar bulan dan malam pun tidak dpt mendahului siang.Masing-Masing beredar pada garis edarnya.

Subhanaallah,maha suci-Mu Ya ALLAH.betapa kerdilnya kita kan.Oleh itu,jika kita ingin mengenal ALLAH,kita perlulah mnuntut ilmu agar kita kenal dgan Pencipta kita.

Maka,dengan sbb itulah kita tidak boleh bongkak ,riak dan takabbur ketika mnuntut ilmu.Hal in kerana,ilmu yg kita miliki itu adalah milik Allah.Kita hnya mempelajarinya. oleh itu kita harus la sntiasa rendah diri agar kita tidak mnghina org lain yg kurang berilmu.Di samping itu juga.ALLAH tak suka org yg riak , takabbur dan bongkak.Kita mestilah hormat mnghormati antara satu sama lain dan membantu jka diperlukan.

Antara adab2 yg boleh dikongsikan ialah datang awl , Silent nfone waktu kuliah , tk mencaci guru , hormat guru , tk bersembang dan mcm2 lagi..aku prcaya korang lgi tau dri aku kan..just guna otak pun leh dpt jwpan tu..Klau dah tau sbb pa kita msih buat yg sbaliknya ?? *aku pun lebih kurang gak..renungan bersama..

Apa yg lepas kita jdikan iktibar,benda yg jahat kita tinggalkan,benda yg baik kita truskan.k.Jom kita jadi pencinta ilmu, smga kita peroleh syurga-NYA.
Rasulullah bersabda : siapa yg nk berjaya di dunia,dia kena berilmu,
                                 siapa yg nk berjaya di akhirat, dia kena berilmu,
                                 siapa yg nk berjaya kedua2nya skali,dia juga kena berilmu.

lihat lah betapa pentingnya ilmu dlm kehidupan kita. Ya ALLAH jgikan lah kami org yg berilmu di dunia dan di akhirat.aammmmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin......maka,kita haruslah mnuntut ilmu walau di mana kita berada dan menuntut ilmu ini bukan lah terhad tuk ndak2 skola or pelajar University sahaja.Kita smua perlu menuntut ilmu tk kira umur. Kerana Nabi bersabda "Tuntut ilmu itu fardhu keatas org islam "

insyaallah smoga kita tergolong dlm golongan yg mncintai ilmu dan golongan yg berilmu.Oklah,stkt tu shaja entri  aku pda hari ni..huhu..sempena beberapa hari aku nk fly ni..hehe..doakan aku k..hrap2 lps leh wat entri2 lgi..insyaallah. Waallaua'alam.

Jumpa lagi !! haiya bina ila misr ^^
misr ardul kinanah..

Jgn putus asa..

                                            Ahlan Misr 2012 MedicMesir

Sekian ,
wassalam.

ubaidullah_93

Previous Post Next Post