Biodata Sanusi Mohd Nor MB Kedah

Nama Muhammad Sanusi Md Nor mula menjadi bualan ramai apabila dia merupakan MB Kedah dan pada masa yang sama merupakan pejuang bangsa Melayu untuk tahun 2023. Baru-baru ini beliau telah ditangkap kerana ucapannya dalam satu ceramah di Selangor. Namun dia dibebaskan selepas diikat jamin RM 10 ribu.

Sanusi kini menjadi figura politik melayu yang sangat mantap apabila dia berani menegakkan kebenaran dan menutup ruang fitnah terhadap dirinya dan juga kerajaan yang diketuainya.


Biodata Sanusi Mohd Nor MB Kedah



Biodata Penuh Sanusi Mohd Nor MB Kedah


Nama penuh: Yang Amat Berhormat Dato' Seri Haji Muhammad Sanusi Md Nor, SPMK, AMK (Kedah), محمد سنوسي مد نور

Jawatan : Menteri Besar Kedah ke-14 sejak 17 Mei 2020 menggantikan Mukhriz Mahathir. Sanusi juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Jeneri.


  • Lahir 4 Ogos 1974 (umur 48)

  • Kampung Sungai Pauh, Sik, Kedah

  • Parti politik Parti Islam Se-Malaysia

  • Sekutu gabungan

  • politik lain Gagasan Sejahtera (2016-2019)

  •  Muafakat Nasional (2019-2021)

  •  Perikatan Nasional (2020-kini)


Muhammad Sanusi bin Md Nor ialah anak ketujuh daripada 13 orang adik-beradik kepada pasangan Haji Md Nor bin Taib (lahir 1942) dan Hajjah Meriam binti Haji Ahmad (lahir 1949). 


Muhammad Sanusi berkahwin dengan Jusmalailani binti Jusoh lalu dikurniakan 5 orang anak. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Rendah Batu 5, Sik, Sekolah Sultan Mohamad Jiwa, Sungai Petani, Sekolah Menengah Sik, Sekolah Menengah Derma Kangar Perlis dan Universiti Sains Malaysia (USM).


Keberanian sanusi menjadi kekuatan anak muda sekarang ini. Dia menunjukkan contoh yang baik dan menegakkan kebenaran yang sedang ditutup oleh pihak-pihak tertentu.


Dia juga bangun mempertahankan bangsanya dari di tindas di tanah airnya sendiri. Sebab itulah ramai yang tak sabar untuk menjatuhkan dirinya di pentas politik.


Tapi sayang, sebabnya semakin banyak usaha untuk jatuhkan sanusi, semakin naik value sanusi ini di mata rakyat. Jangan main-main dengan rakyat dan jangan main-main dengan sanusi!


Kita doakan agar Sanusi terus berjuang demi rakyat dari kekejaman ahli politik dalam negara. Kita juga akan memberi sokongan kepada sanusi yang berada di hadapan kita semua.


Support Sanusi!


Previous Post Next Post