Jailangkung: Filem Seram Indonesia

Filem Jailangkung mengisahkan tentang seorang anak perempuan yang mahu mencari jawapan terhadap misteri yang berlaku kepada bapanya. Dibintangi oleh pelakon indonesia seperti Amanda Rawles dan Jefri Nichol. Untuk mengetahuan korang, filem ini kali pertama di tayangkan di pawagam adalah pada tahun 2017 yang lalu.


Jailangkung: Filem Seram Indonesia


Dapatkah anak gadis itu mencari jawapan terhadap misteri seram menyelubungi keluarganya terutama si ayah? sama-sama kita saksikan.

Sinopsis Jailangkung

Filem ini mengisahkan tentang Bella, anak kedua kepada usahawan perlombongan Ferdi, mahu merungkai misteri bapanya. Seminggu lalu, Kapten Wardana menemui Ferdi dalam keadaan tidak sedarkan diri di sebuah vila di Pulau Alaskaramat, yang terletak di Jawa Timur.


Dari segi perubatan, Ferdi sihat, tetapi dia masih tidak bangun. Bella meminta bantuan daripada Rama, seorang pelajar yang berminat dalam metafizik. Bersama abang dan kakak Bella, Angel dan Tasya, mereka berdua menuju ke Alaska.


Di Alaska, Bella mendapat tahu bahawa sejak enam bulan lalu, Ferdi menggunakan jailangkung untuk berkomunikasi dengan arwah isterinya, Sarah. Selepas beberapa kali berkomunikasi, Sarah merayu agar Ferdi tidak menghubunginya lagi, kerana jika menghubunginya, dia akan memanggil makhluk ghaib bernama Matianak. 

Ferdi tetap berdegil dan akhirnya dipanggil Matianak. Rama mengesyaki bahawa Matianak telah mengikat dirinya dengan Ferdi; selagi dia tidak dikembalikan ke tempatnya, selagi itu Ferdi tidak akan dapat bangun. 

Bella, Rama dan Angel bermain jailangkung supaya Matianak boleh kembali. Daripada dihidupkan, Matianak menyerang Tasya dan membuatkannya pengsan, sama seperti Ferdi.

Keesokan harinya, Rama bertanya kepada datuk dan neneknya tentang Matianak. Kata nenek, Matianak ialah makhluk ghaib yang dipelihara oleh bomoh. 

Matianak telah dibawa ke tiga tempat berbeza: satu di Gunungmati, Jawa Tengah, satu di Angkerbatu, Jawa Barat, dan satu di Alaska. Salah seorang nenek moyang Bella, Mangoenharto Djojonegoro, bertanggungjawab atas pembunuhan bomoh terakhir yang menjaga Matianak di Alaska.

 Bagaimanapun, Nenek menjelaskan bahawa Matianak tidak boleh mati dan boleh dilahirkan semula pada bila-bila masa. 

Manakala Angel pula mengandung secara mistik dan bersalin di alam kubur. Ferdi bangun pada masa yang sama, tetapi dia masih dibuli oleh Matianak. 

Nenek akhirnya mencadangkan jika Ferdi mahu keluarganya bebas daripada sumpahan Matianak, dia perlu melakukan ritual permainan jailangkung dengan afdal; 

seperti dia telah memanggil Matianak dengan membawanya, dia terpaksa membawa Matianak ke alam lain.

Bella, Rama dan Ferdi pulang ke Alaska dengan membawa Angel dan Tasya. Angel bangun di pulau itu, manakala Tasya bangun selepas Bella dan Rama secara fizikal memanggil Matianak. 

Akhirnya, Ferdi dapat menyempurnakan upacara memulangkan Matianak. Filem ini berakhir di hospital di mana Ferdi, Angel, dan Tasya sedang dirawat, di mana ia mendedahkan bahawa bayi Angel yang dilahirkan adalah seorang Matianak.

Info dan Pelakon

Dalam cerita ini pelakon jailangkung sebuah filem indonesia ini di bintangi oleh pelakon seperti;

  1. Jefri Nichol sebagai Rama
  2. Amanda Rawles sebagai Bella
  3. Hannah Al Rashid sebagai Angel
  4. Lukman Sardi sebagai Ferdi
  5. Wulan Guritno sebagai Sarah
  6. Gabriella Quinlyn sebagai Tasya
  7. Augie Fantinus sebagai Kapten Wardana
  8. Butet Kertaradjasa sebagai Eyang Prawiro
  9. Egi Fedly sebagai Mangunharto
  10. Donnie Hoedijanto sebagai Dokter Jaka
  11. Fuad Idris sebagai tukang kebun
  12. Willem Bevers sebagai dokter UGD
  13. Giorgio Barnes sebagai Dokter Asli
  14. Haniv Reyzel Jordan sebagai teman Ferdi
  15. Anto sebagai paman Ferdi
  16. Ruli Ramadhani sebagai tante Ferdi
  17. Capt. Steven Hekey sebagai pilot Seaplane
  18. Capt. Wahyudin Nugroho sebagai pilot Seaplane
  19. Budiarto sebagai penjaga kolam renang
  20. Madina sebagai hantu kuntilanak 1
  21. Reza Emir sebagai hantu kuntilanak 2
  22. Ajeng sebagai hantu matianak
  23. Doni Mini sebagai hantu matianak 2
  24. Dame Melati sebagai Angel 18 tahun
  25. Zoe Jackson sebagai Bella 12 tahun
  26. Saskia sebagai Angel 9 tahun
  27. Candace Gabriella Bianca sebagai Bella 4 tahun
  28. Fara Shakila sebagai Angel 2 tahun
  29. Wawan sebagai stunt Ferdi
  30. Syaiful Bakri sebagai stunt Ferdi
  31. Cut Leilan sebagai stunt Sarah
  32. Yogi Haryanto sebagai stunt Rama
Sebenarnya aku tak maulah kasi spoiler untuk filem ini. aku nak korang tengok cerita ini sampai habis. barulah korang tahu ending jailangkung ni macam mana kan. hehe. Selamat menonton.

Previous Post Next Post