Permainan Video Membantu Kesihatan Mental

Saban hari, kita selalu berkata mengenai kesihatan mental dan bagaimana ia mengganggu kehidupan seseorang. Namun kini, sudah ramai yang berkongsi cara mereka mengatasi masalah  tersebut dan salah satunya adalah dengan permainan video. 

Mungkin ramai yang tak setuju tapi percayalah dengan kesibukan kita di pejabat dan menguruskan keluarga. kita boleh jadikan permainan video sebagai wadah utama untuk merehatkan minda kita dan juga ahli keluarga kita. 

Manfaat permainan video.


Orang ramai sangat menumpukan pada menyelesaikan tugas yang diperlukan semasa hiburan sedemikian. Pada fikiran mereka, bermain permainan video adalah sama seperti menulis kertas. Walaupun menulis mungkin memerlukan menyemak ulasan oleh pelajar pada tapak web ulasan perkhidmatan menulis, bermain permainan video tidak memerlukan sebarang usaha tambahan.

Permainan Video Membantu Kesihatan Mental


Tidak ada bezanya sama ada seseorang menyelesaikan masalah yang sukar, mencari objek tersembunyi, berlumba ke garisan penamat, atau mendapat mata terbanyak. Mana-mana objektif ini benar-benar memikat perhatian pemain, memotivasikan mereka dan memaksa mereka untuk fokus. Orang ramai menjangkakan untuk berjaya, dan bahagian otak yang sepadan mula bekerja secara aktif, memaksa mereka mahukan kemenangan.

1. Pengurangan Jenayah

Pelbagai saintis telah cuba mengaitkan kegilaan dengan permainan komputer dengan keganasan dan kekejaman dunia sebenar sepanjang tahun. Para saintis membuat kajian dan membandingkan tarikh keluarnya sesebuah permainan video dengan kadar jenayah pada tarikh tersebut. Mereka mendapati bahawa apabila jualan permainan menembak mencecah kemuncak, bilangan jenayah berkurangan.


2. Bantuan Dalam Pembelajaran

Penyelidik Universiti Columbia menyimpulkan bahawa kanak-kanak yang bermain permainan video selama lima atau lebih jam setiap minggu mempunyai masalah psikologi yang lebih sedikit dan belajar dengan lebih baik.


3. Perkembangan Otak

Penyelidik dari Institut Pembangunan Manusia Max Planck dan Hospital St. Hedwig mencadangkan bahawa subjek bermain Mario selama 30 minit setiap hari selama dua bulan. Penyelidikan mereka menunjukkan bahawa permainan itu merangsang kawasan otak yang berkaitan dengan ingatan, pertuturan, persepsi sensual, dan kawalan otot.

4. Membantu Mengatasi Gangguan Hiperaktif Kurang Perhatian

Para saintis mencipta projek yang dipanggil EVO. Ia adalah permainan yang membantu kanak-kanak dengan gangguan hiperaktif kekurangan perhatian. Kajian itu melibatkan 38 kanak-kanak berumur 8 hingga 11 tahun yang telah didiagnosis dengan masalah tersebut. Pada bulan itu, mereka bermain EVO selama 25 minit sehari, lima kali seminggu. Hasilnya, 20 peserta meningkat dengan ketara.


CUBA PERMAINAN VIDEO INI UNTUK BANTU KESIHATAN MENTAL ANDA

Aku baru cuba sebuah laman web MORTGAGECALULATOR Aku ingat laman web ini untuk kira-kira jer tapi memang ada games pula dalam tu. Aku pun sempat cuba untuk try test game tu. Sebabkan ada banyak jadi aku pilih dua jer untuk korang.

Yang pertama adalah Money Games. Permainan ini melibatkan duit dan perbelanjaan. Pulangan Tunai ialah permainan di mana pemain memberi pelanggan perubahan yang betul menggunakan bil dan syiling.

cara untuk bermain.

klik link ini - MONEY GAMES


  1. Pilih untuk menonton tutorial atau terus bermain.
  2. Pilih tetapan yang anda ingin mainkan termasuk tahap kesukaran (mudah, sederhana atau sukar), pembayang dan jika anda ingin menunjukkan jumlah perubahan.
  3. Pilih bil dan syiling yang diperlukan untuk menjumlahkan dengan betul jumlah perubahan pelanggan.
  4. Ketik pada butang Beri Tukar.
  5. Jawab seberapa banyak soalan dengan betul yang anda boleh sehingga anda kehabisan masa.
  6. Anda boleh menjawab soalan dengan pelbagai kombinasi wang yang berbeza asalkan jumlah jumlah akhir sepadan dengan perubahan yang perlu dibayar.

Permainan Video Membantu Kesihatan Mental



Permainan yang kedua adalah Flower shop. Permainan ini best sikit dan agak ringan dan menarik. cara bermain dia ada dua iaitu

  1. Permainan egular

  • Berikan setiap pelanggan senarai pilihan anda.
  • Ambil bunga yang mereka ingin beli dan hantarkannya.
  • Kumpul bayaran mereka untuk menyelesaikan pesanan.
  • Jangkau sasaran pelanggan harian yang dilayan pada setiap peringkat dan bermain melalui semua 10 peringkat.
  • Semasa anda maju melalui permainan, anda melabur semula secara automatik dalam mengembangkan barisan produk anda, menjadikan setiap peringkat lebih kompleks kerana anda mempunyai lebih banyak pilihan untuk diisih.

  • Permainan Video Membantu Kesihatan Mental

2. Perlawanan 3 Berturut-turut Minigame

  • Pada akhir setiap peringkat terdapat perlawanan 3 berturut-turut permainan di mana anda mesti mengeluarkan sekurang-kurangnya 100 jenis bunga tertentu dari papan. Alih keluar bunga dengan menjadikannya sebahagian daripada padanan 3 atau lebih, dengan membuat letupan berdekatan mengeluarkannya atau dengan memilih untuk mengeluarkannya dengan kad bebas.

  • Pergerakan yang sah memerlukan anda membuat perlawanan sekurang-kurangnya 3 berturut-turut sebagai akibat daripada langkah itu. Anda boleh menggerakkan kepingan secara menegak, mendatar atau menyerong.

  • Cipta bunga super dengan membuat padanan 4 berturut-turut. Apabila bunga super kemudiannya digunakan, ia akan meletupkan baris atau lajur yang mengandungi.

  • Buat padanan 5 berturut-turut untuk mencipta kad bebas yang membolehkan anda membuang semua jenis bunga bersebelahan tertentu tidak kira di mana ia berada di atas pentas.

Penutup


Akhir sekali, kita kena cuba perlbagai perkara bagi memastikan kita sentiasa sihat dan cergas. Begitu juga dengan kesihatan mental kita. kadang-kadang di sebabkan terlalu sibuk agak menyukarkan kita berfikir mengenai diri sendiri.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua.

Previous Post Next Post