Biodata Noraniza Idris, Peserta Gegar Vaganza 7 (2020)

Biodata Noraniza Idris, Peserta Gegar Vaganza 7 (2020). Nama Noraniza Idris memang tak perlu diperkenal lagi. Penyanyi lagu dikir puteri ini mesra di panggil dengan nama Kak Ani ini bakal menyertai rancangan realiti gegar vaganza 2020.

Pasti ramai yang ta sabar nak tengok persembahan setiap minggu gegar vaganza kan. hehe. Sebelum tu, apa kata, kita baca dulu biodata Noraniza idris di bawah ini.

Biodata Noraniza Idris, Peserta Gegar Vaganza 7 (2020)

Banyak pencapaian yang telah dicapai oleh kak ani sepanjang kariernya. Mungkin kepuasan itu akan bertambah apabila beliau menyertai gegar vaganza 2020. Bukan mudah untuk seorang yang sudah punya nama di puncak untuk beraksi kembali dalam sebuah pertandingan.

Jom kita ikuti biodata noraniza idris di bawah.

Biodata Noraniza Idris, Peserta Gegar Vaganza 7 (2020)


1. Memiliki Nama Penuh iaitu Nor Aniza binti Haji Idris. Nama Panggilanya adalah Kak Ani.

2. Kak Ani di lahirkan pada 27 Ogos 1968 dan sekarang telah berumur 52 tahun. Tempat lahir Noraniza Idris adalah di Kluang, Johor, Malaysia

3. Selalu kita dengar Genre lagu kegemaran Kak Ani iaitu Irama Malaysia dan Pop.

4. Selain penyanyi, kak ani juga merupakan penggubah lagu dan ahli perniagaan.

5. Noraniza idris telah aktif dalam dunia seni tanah air sejak tahun 1985 sehinggalah sekarang hampir 35 tahun dah. Memang lagenda habis ni. 

6. Jom Follow instagram noraniza idris di sini(klik).


Kisah Penghijrahan (Bertudung).

Noraniza Idris mula berhijrah dengan penampilan bertudung litup sejak 2008 setelah Noraniza berkahwin buat kali kedua.

Kak Ani  mengambil keputusan untuk berhijrah kerana hasrat beliau untuk bertudung sudah lama diimpikan. Dalam pada itu, rata-rata netizen gembira dan memuji penampilan terbaru Noraniza dan tidak kurang juga mendoakan agar Noraniza terus istiqomah. 

Tak sah kalau biodata noraniza idris ini tak menceritakan tentang pencapaian lagenda ini.

Pencapaian Noraniza Idris

Untuk Biodata noraniza idris, kita akan sembang juga pasal pencapaian kak ani dalam industri musik tanah air. Banyak anugerah yang dimenangi.


Anugerah Industri Muzik (AIM).

Biodata Noraniza Idris, Peserta Gegar Vaganza 7 (2020)
 

Anugerah Industri Muzik Malaysia (AIM)

Tahun

Kategori

Karya Tercalon

Album

Keputusan

1998

·         (AIM ke-5)

Album Terbaik

Ala Dondang

Ala Dondang

Tercalon

Album Pop Etnik Terbaik

Menang

1999

·         (AIM ke-6)

Album Terbaik

Masyhur

Masyhur

Tercalon

Album Pop Etnik Terbaik

Menang

Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Wanita)

Noraniza Idris

Tercalon

2000

·         (AIM ke-7)

Lagu Terbaik

"Hati Kama" (duet bersama Siti Nurhaliza)
Pak Ngah / Hairul Anuar Harun

Seri Balas

Tercalon

Album Terbaik

Seri Balas

Menang

Album Pop Etnik Terbaik

Menang

Bekaba

Bekaba

Tercalon

2001

·         (AIM ke-8)

Lagu Terbaik

"Iboq (Kita)"
Indra / Siso

Iktiraf

Tercalon

Album Pop Etnik Terbaik

Iktiraf

Tercalon

Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Wanita)

Noraniza Idris

Tercalon

2003

·         (AIM ke-10)

Album Pop Etnik Terbaik

Aura

Aura

Tercalon

2005

·         (AIM ke-12)

Album Terbaik

Sawo' Matang

Sawo' Matang

Tercalon

Album Pop Etnik Terbaik

Menang

Kulit Album Terbaik

Tercalon

2010

·         (AIM ke-17)

Lagu Terbaik

"Enjut" (duet bersama Cat Farish & Adeeb)
Cat Farish / Illegal / Ahmad Fedtri Yahya / Adeeb

Cintaku Satu

Tercalon

Lagu Pop Etnik Terbaik

Menang

2012

·         (AIM ke-19)

Lagu Terbaik

"Kuasa Cinta" (duet bersama Black)
Edrie Hashim / Ahmad Fedtri Yahya

Tercalon

Lagu Pop Etnik Terbaik

Menang

"Endang Endong (Versi Cintaku Satu)" (menampilkan Bob AF, Marsha, Jaclyn Victor, Elji Enava, Dior & Karen Tan)
Wan Mohd Logan / Noraniza Idris / Ahmad Fedtri Yahya

Tercalon

"Hari Demi Hari" (duet bersama Dior & Karen Tan)
Dior Shaari / Noraniza Idris / Ahmad Fedtri Yahya

Tercalon

"Mahligai" (duet bersama Jaclyn Victor)
Helen Yap / Ahmad Fedtri Yahya

Tercalon

"Menarik Hati" (duet bersama Marsha)
Asmin Mudin / Ahmad Fedtri Yahya

Tercalon

2013

·         (AIM ke-20)

"Selamat Datang" (duet bersama Ihab Ismail)

Ihab Ismail / Ihab Ismail

Tercalon

2014

·         (AIM ke-21)

"Kalimah Lebaran" (duet bersama Razis Ismail & Azmir Arif)

Pak Ngah / Ahmad Fedtri Yahya

Tercalon

 



 Anugerah Juara Lagu.

Biodata Noraniza Idris, Peserta Gegar Vaganza 7 (2020)
 

Anugerah Juara Lagu (AJL)

Tahun

Lagu

Album

Keputusan

1997

·         AJL 12

"Awallah Dondang"

Ala Dondang

Tercalon

1998

·         AJL 13

"Dikir Puteri"

Masyhur

Menang

·         Persembahan Terbaik

1999

·         AJL 14

"Dondang Dendang"

Menang

·         Persembahan Terbaik

"Hati Kama" (duet bersama Siti Nurhaliza)

Seri Balas

Menang

·         Juara Kategori

2000

·         AJL 15

"Tinting"

Bekaba

Tercalon

"Ngajat Tampi"

Menang

·         Persembahan Terbaik

2002

·         AJL 17

"Hala Timur"

Aura

Tercalon

2003

·         AJL 18

"Tandang Bermadah"

Tercalon

2004

·         AJL 19

"Hatinya Tak Tahan"

Sawo' Matang

Menang

·         Persembahan Terbaik

2005

·         AJL 20

"Ayuh! Juragan"

Tercalon

 

 Semoga perkongsian mengenai biodata Noraniza Idris ini dapat menambah pengetahuan kita terhadap peserta gegar vaganza 7 ini. 

Korang tolong share lah biodata noraniza idris ini di facebook atau fanpage korang yer.

Terima kasih. 




Related Posts

0/Post a Comment/Comments

Previous Post Next Post