1 Ramadhan

Assalamualaikum..alhamdulillah.. 1 ramadhan telah pun tiba.. xcitednyaaaa !!! bulan ganjaran dah tiba..jom kwan2 kita start balik enjin kita ni yg dah lama berkarat..yg dah lama tk buh mingk pelincir..utk kita kuatkan diri kita tuk beribadah kepada ALLAH..

bila sebut pasal ibadah, jgn kita kecik kan SKOP dia kpada solat dan puasa sahaja.sebnrnya,ibadah ni ada mcm2,antranya ialah zikir ingt ALLAH, membuat sesuatu kerana Allah juga adalah ibadah.

contohnya

A : "aku puasa ni sbb aku nk kuruskan badan "
B : "Aku puasa ni sbb Allah suruh,so aku puasa lah.tanggungjawab aku sbgai hamba Allah "

dalam situasi di atas, yg mana di kira ibadah ?

yaa si-B dikira ibadah kerana setiap pekerjaan yg kita buat kerana ALLAH di kira sbgai ibadah.

manakala si -A pula  dikira sbgai puasa dari lapar dan dahaga sahaja..nmpk tk rugi di situ.ya,btul tu,urusan pahala ni smua urusan ALLAH,suka hati Allah nk bg kita berapa pun pahala..sbgai guide kita untk dpt pahala,kita di ajar utk niatkan apa yg kita buat ni smuanya kerana ALLAH..bru lah kita dpt pahala dan amalan kita juga memperoleh keberkatan ye dak ??

oleh itu , jom kita check balik amalan2 kita yg kita lakukan itu sama ada kita ni niat kerana ALLAH atau smata untk dpt mredha manusia sahaja. check balik, tkot2 kita kluar dri University ramdhan kali ni dngan kosong tk da pa yg kita dpt.

bak kata lagu najwa latif " kosonggg, kossoonggg , kossonggg " hehe.. k..sama2 kita muhasabah balik ya smua niat2 kita..klau nk slmt boleh gak kita tajdid niat kita selalu..contoh sblum buat sesuatu kita niat balik..kerana sapa aku buat benda nih.. k..kita bawa kereta kerana ALLAH, masak untuk kluarga kerana ALLAH.. dan lain2 insyaallah dpt pahala dngan izin ALLAH.

akhir kalam, selamat mnyambut Ramadhan AL-Mubarak untuk smua umat islam..jaga hati dan jaga iman !! tahniah buat smua kerana telah mndftrkan diri dlm University Ramadhan.make sure kita graduate nnt.. dengan pngampunan ALLAH terhdp kita dan memperoleh gnjrn utk kita smua.a..aaammmiiiiiiiiiiiiinnn..



jom dnagr lagu maher zain nihh.. bestt.. :)


Previous Post Next Post