Doa Menghadapi Musibah - Mufti Wilayah Persekutuan

Share:
Doa Menghadapi Musibah. Innalillahi wainna ilaihi raji'un, hari ini kita dapat perkhabaran mengenai satu musibah yang melandah anak-anak tahfiz di kuala lumpur. Lebih 20 orang maut dalam kejadian kebakaran di sekolah berkenaan. di samping kita sibuk baca berita, apa kata kita baca doa ketika menghadapi musibah. musibah merupakan ujian. berdoa tanda kita memohon pertolongan ketika musibah berlaku.

Aku kongsikan doa yang di kongsi oleh SS Mufti Wilayah persekutuan dalam post facebook beliau.


Doa Menghadapi Musibah
Doa Menghadapi Musibah

Doa Menghadapi Musibah


Salah satu doa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW saat tertimpa musibah adalah doa berikut ini:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ اللهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي، وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا
“Kita milik Allah semata dan sesungguhnya hanya kepada-Nya semata kita kembali. (QS. Al-Baqarah [2]: 156). Ya Allah berilah aku pahala dalam musibah yang menimpaku, dan berilah aku ganti yang lebih baik daripada musibah yang telah menimpa.” (HR. Muslim, no, 918)
Berdoalah kepada keluarga mangsa kebakaran sebagaimana yang diajarkan

أَعْظَمَ اللَّهُ أَجْرَكَ، وَأَحْسَنَ عَزَاءَكَ، وَغَفَرَ لِمَيِّتِكَ
"Semoga Allah memberikan pahala besar untukmu, menguatkan ketabahanmu, mengampuni orang yang meninggalkanmu,

Begitu juga sebagaimana sabda Nabi SAW, "Barangsiapa yang melihat orang lain ditimpa musibah/bala, bacalah

الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ، وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا
Maksudnya: "Segala puji bagi Allah yang telah menyelamatkan aku dari musibah yang menimpamu dan memuliakanku dari makhluk lainnya dengan sebenar-benar kemuliaan."
Maka tidak akan ditimpa musibah ini."

(Riwayat al-Tirmizi, no. 3432. Beliau menyatakan hadis ini hukumnya hasan gharib pada jalan ini)

Kami mendoakan semoga keluarga mangsa kebakaran tabah dan bersabar atas musibah yang menimpa dan semoga mangsa-mangsa kebakaran termasuk dalam golongan syuhada' sebagaimana hadis Nabi SAW:

الشَّهَادَةُ سَبْعٌ سِوَى الْقَتْلِ فِى سَبِيلِ اللَّهِ الْمَطْعُونُ شَهِيدٌ وَالْغَرِقُ شَهِيدٌ وَصَاحِبُ ذَاتِ الْجَنْبِ شَهِيدٌ وَالْمَبْطُونُ شَهِيدٌ وَصَاحِبُ الْحَرِيقِ شَهِيدٌ وَالَّذِى يَمُوتُ تَحْتَ الْهَدْمِ شَهِيدٌ وَالْمَرْأَةُ تَمُوتُ بِجُمْعٍ شَهِيدٌ

Maksudnya: "Orang-orang yang mati syahid yang selain terbunuh di jalan Allah 7 orang, iaitu korban wabak adalah syahid; mati tenggelam (ketika melakukan safar dalam rangka ketaatan) adalah syahid; yang punya luka pada lambung lalu mati, matinya adalah syahid; mati kerana penyakit perut adalah syahid; korban kebakaran adalah syahid; yang mati tertimpa runtuhan adalah syahid; dan seorang wanita yang meninggal ketika melahirkan anak adalah syahid.” (HR. Abu Daud, no. 3111.)

Sumber : MUSIBAH KEBAKARAN MELIBATKAN KEHILANGAN NYAWA 25 ORANG DI DARUL QURAN ITTIFAQIAH, KUALA LUMPUR.


JANGAN SEBAR GAMBAR MANGSA KEBAKARAN

Mungkin ada di antara kita yang terlepas pandang mengenai perkongsian di media sosial yang ramai berkongsi gambar mangsa kebakaran yang rentung. seeloknya jangan lah kongsi di media sosial kerana ini akan menggangu emosi keluarga mangsa. Perkara ini juga turut di ingatkan oleh Mufti wilayah dalam post tersebut.

Sepatutnya kita kena lebih cakna bila berdepan dengan kes-kes macam ni. bukan kejar siapa pos di media sosial dulu. atau siapa nak viral dulu. hati-hati ya sahabat semua.

kesimpulan.

Selain dari doa menghadapi musibah ini untuk kita dan keluarga mangsa kebakaran. kita juga boleh mengamalkan doa ini ketika berlaku apa juga musibah dalam kehidupan kita. semoga dengan doa ini kita dapat menenangkan hati dan juga mendekatkan diri kita dengan Allah.

Alfatihah

1 comment:

  1. Syurga Firdaus menanti mangsa-mangsa kebakaran. InsyaAllah..

    ReplyDelete