Jual Anak !


Assalamualaikum,

hari ni terpampang di dada akhbar harian metro mengenai Jual Anak .
pada awal pembacaan aku, aku ingt dia jual anak sendiri tapi rupanya jual anak angkat dia.
lagi menyayat hati bila dia hanya terdetik rasa nak jual anak angkatnya itu. itu gambaran yg di berikan oleh harian metro.

kalau di baca balik kisah yg berlaku tersebut, ia berpunca dari masalah kewangan yg melanda keluarga itu. ia berpunca apabila dia terjerumus dalam kancah gores dan menang sehinggakan wang yg di tipu mencecah ratusan ribu ringgit. akibat tertekan dgn situasi tersebut mendorong insan tersbut utk menjual anak angkatnya.

pada hemat aku, dalam dunia ini kalau kita fikir dunia ni sempit,ia betul menyempitkan kita. andai kita fikir dunia ni smentara, maka dunia ni akan terasa luas seluas-luasnya .tak caya cuba buat dan tanamkan dalam diri.



hakikat dunia, memang kita tak leh lari dari masalah. aku pun ada masalah aku yg tk settle2 lagi sampai sekarang.sampai kadang2 tu rasa cam haaihh malasnya nak hidup. hahaha. org ISLAM tak leh berfikiran macam ni. ASTAGHFIRULLAH.

tapi kita ada tuhan yakni ALLAH yg menguatkan kita, bila kita sedih,Dia tau kita sedih. cuma kita j tk nak mintak kat dia. Konklusinya apa, seberat2 masalah kita di dunia ni,ingt kita perlu hadapi alam yg lagi satu iaitu alam barzakh. nak jawab apa pada tuhan,kalau tiba2 anak yg kita jual tu mai kat kita dan mengadu pada tuhan yg kita telah berlaku zalim padaNya ? 

semoga Allah kurniakan kita zuriat yg soleh dan akal fikiran yg waras sentiasa ^^

kalau ada masalah, rujuk segera ustaz2. agar kita tk terpesong jauh dari landasan agama :)


Selamat berpuasa :D

No comments

Powered by Blogger.