Kalau Tak Paham !


Assalamualaikum !

yuhooo.. alhamdulillah ,dengan izin Allah ,kita dapat menghirup nafas yg indah dan segar  hari ni .

ada manusia, Allah tambah usianya, ada manusia Allah ambil nyawanya dek kerana Allah sayang akan hamba2nya .

tadi di gemparkan dengan pemergian pelakon HSBC iaitu Harun salim Ba Chik . semoga ruh beliau di cucuri rahmat . inilah hakikat manusia. hidup untuk mati . kita ni bukan selama-lamanya hidup. akan tiba satu masa,kita pula mengikut jejak kawan2 sedara mara kita yg dah pergi dulu . moga kita semua di tempatkan dalam tempat yang ALLAH redha dan di penuhi nikmat .

Aku nak bawa satu isu  hari ni iaitu  " Kalau Tak Paham "

haa, mesti hangpa nak tau kan sebab apa aku pilih tajuk ni ? huhu

paham adalah satu element penting dalam setiap gerak geri kita. andai satu perkara itu tak di fahami dengan molek dan comel . pasti perkerjaan yg kita nak baut tu mesti ada sket kureng. gitu.

pemahaman amat penting dalam menghasilkan perkerjaan dan amal yg baik .

andai kita tak paham,berlaku satu pertembungan natra semangat dan putus asa. orang yg faham,lebih bersemangat di awal dan sehingga habis. manakala yg mudah putus asa adalah orang yg kurang faham akan setiap pekerjaan yag di lakukan .

sering di soal dengan soalan yang merumitkan " macam mana nak paham ni ? "

caranya mudah shaja .

iaitu belajar untuk paham ! dengan cara ini akan memudahkan kita dalam gerak kerja kita.

sebab manusia ni ada dua orang. satu, mereka yg sentiasa berjaya dan bersemangat. dan kedua. orang yg kurang semngat tapi nak berjaya.

kalau kita di kategori kedua ! maka usaha kita perlu lebih banyak agar faham yang kita matlamatkan itu dapat di peroleh dengan segera dan seterusnya membantu dalam gerak kerja kita.

manusia di beri pilihan untuk memilih sama ada  nak atau tak nak . kita lah pilih . berdasar pilihan kita itu lah yg menyebabkan kita berada pda jalan hidup kita sekarang. betul tak ?

sebagai konklusinya, faham di letakkan dalam rukun perjanjian oleh imam hassan al-banna sebgai rukun yg pertama sebelum ikhlas. menunjukkan kepentingan faham yang akhirnya membuahkan ikhlas dalam diri kita .

semoga bermanfaat ya !

sekian .

1 comment:

Powered by Blogger.