Jangan Terlalu Fanatik !!


Assalamualaikum .

 insyaallah hari ni kita akn berbicara mengenai gambar kt atas ni .

ce baca dlu komik kat atas tu .

dah ??

gini, gambar di sebelah kiri itu menunjukkan adab ulama dgn ulama yg lain .

walaupun mereka berbeza pendapt tapi mereka tak bergaduh antara satu sama lain , malah lebih gemar utk menghormati pendapat orang lain.

gambar di sebelah kanan pula adalah gmbar kita .

ehh kita ?? kenapa ubai cakap kita ??

sebabnya, kita ni mudah sgt bergaduh dengan orang lain atas sbb kita terlalu fanatik dgn seseorang.

kadang2 kita ada pilihan sama ada utk berlapang dada ataupun terus dgn perdebatan tapi kita memilih utk terus berdebat.

" ustz aku cakap gini " kata si A

" tak !! ustaz aku kata gini laa : kata si B pula .

tapi hakikatnya, mereka hnya berdebat dan bergaduh dan bermasam muka antara satu sama lain.

dari segi perbezaan pendapat mazhab juga menjadi perbualan kita. contohnya

" tak leh baca qunut dalam solat subuh " kata si A

" tak !! kena baca doa qunut " kata si B .

jika mereka berdebat atas ilmu, mereka akan tersenyum kerana pendapat mereka itu ada hadis dan sumber yg sahih.

sama ada nak baca qunut atau tidak . terpulang kpd org yg olat tersebut .

ingt dengan ilmu la kita dpt membezakan haq dgn yg batil !

pernah satu ketika , imam syafie menziarah tmpt gurunya* tak ingt siapa namanya .

tapi gurunya ini bukan bermazhab syafie, dia bermazhab  yg tidak membaca qunut .

 gurunya telah meninggal dunia , 

ketika menziarahi makam gurunya. dia di minta utk menjadi imam solat subuh .

ketika di rakaat kedua, beliau tidak membaca doa qunut .

selesai solat, org lain tnya kpada beliau. kenapa beliau tk baca doa qunut ?

beliau kata, aku menghormati pendapat guru aku .

subhanaallah akhlak mereka yakni para ulama harus kita contohi.

jangan gaduh2 dalm benda kecik2 k ^^

sekian.

3 ulasan:

  1. InshaAllah. Terima kasih atas ilmu.

    BalasPadam
  2. berbincang pasal pendapat masing-masing itu bagus..tapi jangan sampai menjatuhkan..Ubaid..Acik perasan awak punya header tu tertinggal 1 huruf pada alamat URL..kalau Acik tak silap la

    BalasPadam
  3. perdebatan yang sihat bagus untuk menyebarkan ilmu.. :D

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.