Brunei laksana Hukum Hudud !!

Assalamualaikum smua !!

sihat dop ??

smlm tgk fb.. hngat isu kerajaan Brunei akan melaksanakan hukum syariah di dalam negara mereka..mulai april 2014..

tahniah kerajaan brunei !! insyaallah, akan menjadi role model terhadap negara2 islam lain utk mencontohi..

ada yg berpendapat brunei menggunakan sistem monarki yg mana sistem ini adalah berhaq kepada pemerintah utk melakukan sesuatu hukum atau undang2..

berlainan dengan malaysia yg menggunakan sistem demokrasi berparlimen yg mana perlu mnggunakan suara majoriti parlimen utk melaksanakan hukum atau undang2.

entahlah..aku bukan cekap sgt bhgian law2 nih.. cuma mungkin satu hri nanti malaysia kan ikut jejak langkah brunei utk laksanakan hukum hudud.

hukum hudud itu tidak zalim . sbb ia adalah hukuman yg Allah sendiri suruh manusia ikut.. so, bila tuhan dah suruh..ikut  je laa..mesti ada kebaikannya.

" alaa..kita hidup berbilang kaum laa..mcm mana nk buat hudud ? "

mesti korang tertanya2 soalan macm tuh  kan.. haa.. aku pernah dengar ustaz2 ckp..utk non muslim..diorang boleh pilih sama ada nak jalani hukum hudud atau hukum sivil..

bgi muslim laak wajib mnggunakan hukum hudud !!

ingt senang kaa nk jalankan hukuman hudud keatas pesalah..nak laksnakannya mesti dah cukup bukti yg kukuh baru boleh buat hudud..

ingt potong tngan bila mencuri tu , dapat tngkap terus potong ka??

sapa yg kata cm tu ?? habaq mai kat aku !!

lpas kena potong tuh, trus pakar perubatan amik alih tugas dengan segera memberi rawatan agar tidak merebak ke bahagian yg lain.. tgk tu..islam tak zalim..klau kita tk tau sesuatu maka tanya laa pada ahlinya ya..jangan kutuk free2 ja k.

" kalau kita tak buat salah, buat apa nak takot " komen seorng chinese dlm fb tu..

btul aku sokong 100% .. yakinlah dngan hukum ALLAH..klau tak yakin, tkot2 kita jatuh syirik laak..nauzubillah..

doakan malaysia laksankan hukum hudud jugak..aaammmmiiiiiiiinnnnnn (^_^)

sekian, xoxo :p

p/s : aku tk ckp politik k..hehehe..cuma bg pencerahan kpd korang mngenai hudud..ada yg kata,

 "nnt bila potong tgn bnyak..nk buat pa?? buat sup tangan ka ? "

statement2 cm kat ats tuh boleh menjerumuskan kita ke arah murtad yakni terkeluar dari Islam.. hati2 kawan..sayang Islam dengan mengamalkan ajarannya.. :)

VIDEO TITAH SULTAN BRUNEI

1 comment:

  1. betoi2..orang selalu salah anggap pasai hudud sedangkan diowag x dpat pencerahan yang betul ttg hudud tu :)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.