Sebenarnya kita belum merdeka .

1 September 2013

Hari nie aku terfikir , ke mana hala tuju kita selepas mati. syurga atau neraka. " Doktor !! " tersentak aku.. " oh ya saya , ada pesakit di luar mahu jumpa doktor ".. kata kak timah , nurse veteran di hospital ni kpada aku. "oh, baik..suruh mereka masuk ya.."

 " hye doktor , my name is siti nasuha " pesakit tersebut mmperknalkan diri. gadis sekitar 20-an yg berpkaian agak menjolok mata. aku hairan, nama sedap jer..tp knapa perangai tk sperti namanya.aku hnya trsnyum dan trus melaku pemeriksaan.

" doktor , malm ni i nak pergi smbut countdown merdeka . doktor tk pergi ke ? " soalan yg muncul di bibir gadis itu . aku tersnyum dan membalas " tk smpat laa..sibuk, smbut merdeka di rumah jer ".. " ohh , mesti doktor tgk concert kt tv kan2..dgar cite rmai artis2 buat show malm ni..huhu " ..aku trdiam..

setelah selesai merawat , aku bertnya kpd gadis itu " boleh saya tny satu soalan ? " "boleh doktor "
" dlm hidup nie , apa yg kamu nak dpt sebenarnya ? "

" saya nk hidup bahagia di dunia ini " kata gadis itu.. " sejauh mana bahagia yg kamu nak ?? "
"saya nak ada rumah besar , kereta mewah , keluarga bahagia & mcm2 lgi " " bila kamu mati kamu nk apa ? "soal aku lgi..gadis itu mnjawab "saya nak syurga " .

"Apa amal kmu yg mmbawa kamu ke syurga ?? " soal ku lgi... " ermm " gadis itu trus mmbisu seribu bahasa.. " adik , kita nak smbut merdeka , sila kan..tk da masalah tp org yg bijak dia akan fikir di luar kotak " " di luar kotak ?? cm  mna tu doktor ?? "

"fikir di luar kotak mungkin boleh kita anggap sbgai memikirkan sesuatu yg org lain mungkin tk terfikir " " contoh , kita ckap kita sudah merdeka , ye memng kita dah merdeka dri satu sudut..dri sudut pemikiran kita masih terjajah... bkan nak kutuk tetapi just nsihat pakaian rkyat msia skung pun dah cukup utk mmbuktikan yg kita blum merdeka dri segi pemikiran "

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
p/s : kita memng dah merdeka , tp gaya hidup , mentaliti msih di jajah..jauh dngan budaya islm.. alangkah indahnya klau smua ikut syariat islam.. itu lah sbb adanya syurga dan neraka..merdeka abadi bila kita msuk ke syurga..Selamat mnyambut kemerdekaan ke 56 !!!

4 ulasan:

  1. setuju dengan awak..
    walaupun negara dah merdeka tp pemikiran kita masih lg dijajah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe..sama2 kita ubah yerr.. (^_^)v

      Padam
  2. saya pun setuju dengan pendapat awak...
    fikiran remaja pada masa kini, jauh tersasar.. merdeka mereka hanya untuk menikmati rasa bahagia, bebas. hanya fikirkan dunia... pemikiran masih belum merdeka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nikmat yg smentra jdi matlamat.. :'(

      Padam

Kataubaid© .