Peristiwa di sebalik malam lailatul qadar

Assalamualaikum kawan2.. hari ni dah 19 ramadhan..maknanya ada lgi 11 hari sblum syawal menjelma..

1 hari lgi masuk 10 malam terakhir , yg mna terdpt malam al-qadar.. smua org nk dapat malam ni.. mna tknya ibadah pada malam tu sperti ibadah 1000 bulan..masyaallah, hadiah ALLAH tuk hamba2 Nya yg sudi beribadah pada dia tatkala org lain sibuk dengan aidilfitri yg bakal tiba.

di sebalik kita mencari malam al-qadar itu , jom aku nak share ngan korang mengenai peristiwa yg dah berlaku satu ketika dahulu ketika malam al-qadar . Aku amik kisah ni dari buku karangan ustaz hanif haji ghazali yg bertajuk "LAILATUL QADAR , amalan & cara salafussoleh memperolehinya "

ok, kisah yg pertama dalam buku ni ialah .

1. Al-hafiz Ibnu Hajar Al-'Asqalani rhm. berkata bahawa At-Thaibi rhm. telah menyebut ada 'ulama menyatakan bahawa pokok2 pada malam itu tunduk dan sujud ke tanah !

2. Sayyidina 'ubdah bin Abi Lubabah radiyaallahua'anhu telah merasa air laut padda malam ke 27 ramadhan (lailatul qadar) dan mendapati rasanya telah bertukar menjadi tawar sperti yg diriwayatkan oleh Imam Ahmad rhm.

3. Sebahagian ulamak salaf sedang melakukan tawaf di baitullah.Mereka melihat di udara para malaikat juga sedang melakukan tawaf di atas kepala org ramai yg sedang bertawaf . Peristiwa ini juga berlaku pada malam 27 ramadhan.

4.Pengalaman seorang menteri yg bernama Al-Muzaffar Bin Hubairah. Mentri ini telah melihat pada malam jumaat ,27 ramadhan ada satu pintu terbuka di langit dari arah pintu syami ka'bah. Pintu itu kelihatan sehingga terbit fajar .

5.  Imam Nawawi meperoleh lailatul qadar ketika masih kanak2 iaitu ketika berumur 7 tahun. beliau melihat rumah ayahnya yg gelap di terangi suatu cahaya , lalu mengejutkan ayahnya ttp ayahnya tidak melihat apa2 cahaya ! ayahnya mnyedari bahawa malm itu adalah mlm 27 ramadhan lantas beliau membangunkan keluarganya utk beribadat.


bnyak kisah sbenarnya..aku rasa 5 cukup kot tuk jadi penyuntuk smngat kita utk mencari lailatul qadar .insyaallah..doa2 bnyak2 insyaallah dpt..

aku nak share ngan korang mengenai pandangan Imam al-Ghazali rhm. mnenentukan lailatul qadar berdasarkan hari mulanya puasa.. so , kita mula puasa hari rabu , mengikut imam ghazali lailatul qadar akan jatuh pada malam ke 29..

haaa, cm na korang..dah da klu tuk lailatul qadar..tp bgi aku pa salahnya kalau kita beribadah tiap2 malm terakhir sbb nnt kita tak kan kecewa..sbb sdah pasti kita akan dpt kan..

jdi sama2 laa kita merebut pluang ibadah niii..huhu..jumpa lagii..sekian !!

No comments

Powered by Blogger.