Mahasiswa VS Politik

Assalamualaikum.. pa khabar ?

Insyaallah, hari ni aku nk share sikit mngenai mahasiswa dan politk..apa kaitan dia ?  hrp tkda yg terasa hati or trguris hati dgn statement aku k..huhu..

Ok, Skung kta mula kan dgan bismillah..

sejak dua menjak ni rakyat Malaysia giat berkempen sana sini.. smata2 kerana inginkan kemnangan parti2 yg di sokong dan yg bertandng dlm PRU-13 .. persoalannya , wajarkah mahasiswa turut sama turun padang dan berkempen ?

bg aku la..jwpan dia wajar .. sbb andai mahasiswa tu dah cukup umur dan boleh mngundi.. dia patut dah ada stand or matlamat atau pngetahuan mngenai parti2 politik yg akan dia undi..tk boleh ambil smbil lewa ja.. sebb, mereka juga penentu masa depan negara. tambahan pula, mahasiswa mmpunyai smngat yg kuat dan mampu memberi impak dlm parti.

kemudian timbul lagi persoalan...layak kah mahasiswa ni tuk mngundi?? matangkah diorng ni ?

knpa smpai kluar statement2 cm ni ?? tk percaya ka depa kt kita ?? klau tk matang tk msuk tk leh lah nk berpolitik ?? gtu ? sbnarnya, seorng yg  bergelar mahasiswa itu sudah layak dan cukup matang untuk memilih parti2 yg dia tahu asas2 perjuangan parti tersebut.. btul tak ? oleh itu wajar seorng mahasiswa perlu dibri peluang untuk mnyuarakan pendapt melalui parti politik..

alasan yg biasa dgar..mahasiswa ni terlalu mngikut perasaan dan buat langkah terburu2..oleh sbb tu juga..mahasiswa perlu cakna dgan isu2 semasa yg berlaku dan mampu berhujah secara ilmiah klau di soal dr mana2 pihak..

lgi satu,mahasiswa di Malaysia dan D merata dunia skung ni terkongkong dan sperti diugut agar tidak berpolitik ketika masa muda mereka..contoh, klau trlibat politik,kamu akan dpt mcm2 ugutan (tk dpt bantuan peljaran dll )dan mnyebabkan mereka risau, resah dan takot..mcm mana nk melahirkan mahasiswa yg matang klau tanpa ilmu.. btul tak ??

smoga slpas ni, mahasiswa bebas dri segala ugutan mcm tu smua..tmbhan lgi.. ibubapa juga memainkan peranan yg amat penting dlm memberi pelajaran kpada anak2 mereka yg dah besar dan dewasa.. sbb mahasiswa juga akan terikat dgan ibu bapa andai ini kali pertama mngundi..alasannya..ikut parent undi yg mana..kan2..sbb tu peranan ibubapa amat penting dlm memastikan kbngktan mahasiswa itu sndri..


sbgai konklusinya, mahasiswa sudah cukup matang tuk memlih pemimpin yg terbaik dlam menentukan hala tuju sebuah negara..jgn kongkong jiwa2 yg sedang mmbuak2 dgan smngat yg kuat..sbb anda akan kehilangan mutiara2 idea2 yg bernas dri jiwa pemuda..

kata ulama: klau kamu hendak tgk sesebuah negara tu di masa depan bagaimana,maka tgk lah pemudanya di zaman skrng..

bagaimana Malaysia pada masa akan dtng ?? bgaimana pemudanya skrng ?? fikir dan ubah dan bersedia tuk menerima dan melakukan perubahan...kita sudah matang !!!



Sekian sahaja tuk kalii ni..klau da salah silap..komen ye..aku manusia juga..buat salah.. k..doakan kejayaan tuk Malaysia yg baru !! #PRU-13..

WASSALAM..

Ubaidullah..


2 comments:

  1. harap PRU-13 nanti semua yang dah cukup umur pegi mengundi . rugi sapee tak turun mengundi .

    ReplyDelete

Powered by Blogger.