Wake Up Call !!!

Assalamualaikum..

Selamat Pagi !!! eh pagi ker ni ?? *hrap2 pgi la yer..

hari aku buat entri di pagi hari di bumi Mesir ni.. *pagi la sngat..:P

Pagi2 ni memang segar la kan..da smlmn rehat panjang..Alahamdulillah,nikmat ALLAH yg tk putus2 dikurniakan kat kita untuk dgunakan dgan sebaik2nya..agar amalan itu di jadikan ibadat bukan sekadar adat.

mcm mana nk jdi kan amalan harian kita itu sbgai ibadat bukan adat ?

First, niat kita ketika buat sesuatu kerana Allah.

situasi : seorng pelajar pergi ke kelas atau kuliah keran ALLAH.sbb menuntut ilmu itu fardhu keatas ummat Islam. Dan seornag lagi pelajar pergi ke klas atau kuliah kerana fikirkan itu lah perkara yg perlu dia laku kan,.klau tk p kelas, t tk pandai.. jdi bodoh n exam fail !!

solution : kita tgk situasi di atas adalah situasi yg sama , cuma yg membezakan adalah niat kedua2 peljar terbut..klau niat kerana ALLAH, dpt pahala .. klau tk niat kerana ALLAH tk dpt apa2..yg dpt hnya benda tu shaja..yg mna yg korang nk pilih..it's just niat, easy to say but difficult to do.. hehe..

aku harap korng fham apa yg aku cuba sampaikan..

Sejak dua , tiga hari ni , kita selalu dgar mngenai kehilangan Ulama2 kita yg pergi menemui ALLAH..Contohnya Syeikh Said Ramadhan Al-Buti (ulama syria) , tak lupa juga ulama di tanah air kita iaitu Tuan Guru Haji Ali Kedah ,Tuan guru Hj Muhammad Abdullah & Dr Uthman El Muhammady .
As-Shahid Syeikh Said Ramadhan Al- Buthi



Ulama2 Malaysia yg pergi meninggalkan kita.. :'(

Allah !! bila trkenangkan keshahidan mereka..aku tringat hadis Nabi S.A.W yg berbunyi :


عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي االله عنهما يقول : سمعتُ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم يقولُ : إن الله لا يقبضُ العلمَ انتِزاعاً ينزعُهُ من الناسِ ولكن يقبِضُ العِلم بقبضِ العُلم حتى إذا لم يترُكْ عالما اتخذ الناس رؤوسا جهالا فسُئِلوا فأفتَوا بغير علم, فضلوا واضلوا -مسلم


Daripada Abdullah bin 'Amru fin al 'Ash Rodiyallahu 'anhuma, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : Bahawasanya Allah s.w.t tidak mencabut (menghilangkan) ilmu itu sekali gus dari dada manusia, tetapi Allah menghilangkan ilmu dengan mematikan alim ulama'. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama', orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka, dan apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Maka mereka sesat dan menyesatkan orang yang lain - (Riwayat Muslim)Daripada Abdullah bin 'Amru fin al 'Ash Rodiyallahu 'anhuma, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : Bahawasanya Allah s.w.t tidak mencabut (menghilangkan) ilmu itu sekali gus dari dada manusia, tetapi Allah menghilangkan ilmu dengan mematikan alim ulama'. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama', orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka, dan apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Maka mereka sesat dan menyesatkan orang yang lain - (Riwayat Muslim)







sayu hati bila trkenangkannya..namun perjuangan harus dteruskan selagi tk kiamat , kita harus dan mesti  trus berusaha untuk tegak kan masyarakat kita..teringt sepotong hadis Nabi S.A.W yg maksudnya.. andai esok kiamat, di tngan kamu ada biji benih ,maka tanamlah ia..subhanaallah.ini mnunjukkan bahawa kita perlu berusaha dan terus berusaha..

oleh itu, mari , jom & " haiya bina " kita tnamkan dlm diri kita yg mna kita nk truskan perjuangan Islam dan ingin melihat islam tertegak d bumi ALLAH ini..ayuh,sama2 perbetulkan diri dan jiwa agar tidak terpesong di persimpangan jalan..saling berdoa dan mendoakan kawan2 kita k..

maaf andai ada salah silap..uhibbukumfillah.. :)
cukup sekdar ini,jumpa d lain wktu..doakan aku kt sini k.. :)

sekian wassalam,








AYUH BANGKIT WAHAI PEMUDA !!!




Ubaidullah

4 ulasan:

  1. Sangat tertarik degan entri ni...terima kasih sudi berkongsi :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. syukrn..skdr perkongsian bersma..hehehe.. t like page blog ni juga k... :)

      Padam
  2. kita para pemuda pemudi sekarang inilah yg bakal menggantikan tempat para ulama' untuk teruskan usaha dakwah membawa syahadatul haq kepada generasi akn datang, tetapi menjadi sedih apabila terdapat jurang antara setiap pemuda pemudi generasi sekarang yg cuba membezakan tanggungjawab sebagai seorang kalifah dan hamba Allah di muka bumi ini dengan pekerjaan dunia mereka masing2. di manakah salah silap pendidikan yg diberikan di sekolah.adakah ianya hanya sekadar dinukilkan di atas kertas putih peperiksaan?Bahkan perjuangan itu tidak akan berakhir selagi roh masih menumpang jasad kurniaan Ilahi ini.. wallahu'alam

    BalasPadam
    Balasan
    1. syukrn ya akhi.. doakan lah.. :)

      Padam

Dikuasakan oleh Blogger.