Tegurlah..

Assalamualaikum..

alhamdulillah, syukur kehadrat ilahi, kerana dgn izin-Nya kita still hidup di muka bumi ni..




“Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (al-Nahl, ayat 125).





Apa itu hikmah ?

Prof. Madya Muhammad Abu al-Fath al-Bayanuni dari Institut Pengajian Tinggi Dakwah Islamiah di Madinah mentakrifkan hikmah sebagai, meletakkan sesuatu pada tempatnya.




Situasi 1 : 
kawan kita buat salah- nk tegur ke tak ?


situasi 2 : 
aku tegur ni salah ke btul ?


situasi 3 :
dia nk terima ka teguran aku ?


situasi 4 :
tegur dgan teguran yang pedas..auu..mkan dlm..


situasi 5 :
biarkan kawan dlm kegelapan , di sebalik ilmu yg berada dlm diri kita ?


Agak2nya , apa tindakan korang klau dlm situasi2 mcm di sbutkan kt atas ?
aku rsa,korang dah laluinya..mungkin tiap2 hari kita hidup dlm dilema mcm tu..
so,apa yg perlu kita buat ?





haaa,

Rasulullah dah ajar kat kita cm mna nk buat kan..tugas kita hnya menegur , selebihnya,kita doa kat ALLAH agar diperlembutkan hati org yg kita tegur itu dan kita yg menegur kerana tkot da " riak " dlm hati ketika menegur..

dlm teguran pula , kita kena lah ikut step2 yg betul..ikut cara nabi.
ni aku share ngan korang apa yg aku dpt time mnghadiri bengkel psikologi Rasulullah kat sini baru2 ni.

Rasulullah jarang menggunakan kan perkataan " mengapa " kpada org yg buat salah .. 
sbb apa ? bila kita mula dgan soklan mngapa,pastinya kita akan mngorek rahsia2 si-pengsalah tu btul tak ? Nabi tk ajar kita mcm tu , Baginda trus mngeluarkan penyelesaian bgi masalah tersebut.

amalan2 yg mnyoal mngapa dan hingga mahu thu mngenai org tu se"detail " yg mungkin adalah perkara yg di amalkan oleh org barat.alasannya,tuk mncari "root of the problem "..tpi kdng2 tk jumpa pun..lebih baik ikut cara Nabi, Tk menyusahkan mana2 pihak sama ada yg bersalah atau yang membantu mnyelesaikan masalah..

Doktor tu menggariskan 3 prinsip dlm menegur seseorang :

1- Guna perkataan  " sesungguhnya " 
2-terangkan yang salah .
3-terangkan yang betul .

contoh ayat "Sesungguhnya , mendedahkan aurat itu dosa,maka tutuplah aurat.."

nmpak mcm skema jer ayat tu..bgi aku,pandai2 la kita susun ayat tu, yg penting tk mngguris hati kawan atau org yg kita tegur.

Rasulullah tak menuduh ,tak mnyindir ,tak menduga sebab dan marah bila berjumpa dgan org yg buat salah.Indahnya Akhlak Baginda..^^

oleh itu,kita sebagai pngikut Baginda dan mngatakan kita sayang dan cinta pada baginda perlu mencontohi baginda..jom sama2 kita belajar n amalkan sunnah Baginda.. Klau tk mau buat skrng, bila lagi .. btul tak ? tkot tk smpat hidup ketika tua,kita di jemput menghadap-Nya ketika muda..

ok lah.. next post kita share lgi bagaimana akhlak Nabi yg boleh kita ikut k..huhu..xcited..insyaallah, smoga kita jdi anak2 yang soleh dan solehah..Insyaallah.. :)

maaf klau da salah silap..mohon teguran k.^^

sekian,








wslm,


Ubaidullah 
Previous Post Next Post