Cara Handle anak yang sibuk dengan SMARTPHONE !


Sebelum ni, kita pernah dengar rungutan dari ibu bapa .Mereka kata anak mereka lebih kerap bersama dengan smartphone berbanding dengan kehidupan mereka berkeluarga. aku tak nafi, itulah cabaran ibu bapa zaman sekarang untuk menjaga dan mendidik anak-anak .


Boleh kot kalau ubai cadangkan dekat ibu bapa di luar sana untuk cuba 3 cara untuk handle anak yang sibuk dengan Smartphone .

1. Ajak bust aktiviti luar rumah .

Aku yakin, di peringkat awal anak-anak akan membantah jika tiba-tiba kita ajak buat aktiviti di luar rumah. contohnya pergi makan di luar, pergi ziarah rumah ak cik dan mak cik dan sebagainya. tapi bila kita ajak mereka secara berterusan.insyaallah satu hari nanti , mereka akan ikut juga.sebab smartphone ni, dia sampai satu tahp kita akan bosan bila kita dah explore semua apps dalam phone tu.

2. Melancong.

Bagi yang berkemampuan tu, boleh bawa anak-anak melancong,tapi kena hadkan penggunaan smartphone ketika bercuti sebagai syarat untuk melancong. kalau tidak sama jela, antara bercuti dengan duduk dirumah. betul tak ?



3. Banyak bagi tugasan untuk di lakukan.

Ini memang selalu ibu ayah buat untuk anak-anak. Minta tolong beli barang dan sebagainya. ini juga adalah salah satu cara untuk merenggangkan anak-anak dengan smartphone. lama kelamaan , mereka akan faham juga.

Sebenarnya, aku nak bagi nasihat pun tak berani, tapi aku simpul kan apa yang mak ngan abah aku buat kat kami supaya kami tak terlalu mengikut dengan smartphone . Tapi kami pun bukan lah lahir zaman IT. jadi masalah ini kurang sikit berlaki dalam family aku.

semoga apa yang di kongsikan ini dapat membantu korang ya. Aku ada satu link nak kongsikan denga korang mengenai apa yan gaku cakap kan dekat atas ni. ( KLIK SINI ) . Dalam entri tu, epnulis ada mencadangkan beberapa aktiviti untuk anak-anak yang sibuk dengan smartphone. insyaallah berguna untuk korang.

Aku nak tulis dekat sini,tapi copyright untuk blog tu kan. so, aku sharekan link je la yer. Selamat mencuba !

sekian.


Previous Post Next Post