BIODATA FASHA SANDHA PELAKON DRAMA LARA AISHAH !

BIODATA FASHA SANDHA PELAKON DRAMA LARA AISHAH !

BIODATA FASHA SANDHA PELAKON DRAMA LARA AISHAH ! | Pelakon drama yang baru ditayangkan iaitu Fasha sandha yang membintangi Drama Lara Aishah yang ditayangkan di Astro Prima sejak awal minggu ini . Fasha Sandha tidak asing algi dalam dunia lakonan. Pelbagai Drama ,telefilem dan Filem yang di bintanginya Sehinggalah perkara yang berlaku di dalam rumah tangganya juga menjadi sebutan ramai . Jadi, Jom berkenalan dengan Fasha Sandha ! Berikut merupakan Biodata Fasha Sandha .

baca juga : Senarai Pelakon Drama Lara Aishah .


BIODATA FASHA SANDHA PELAKON DRAMA LARA AISHAH !


BIODATA FASHA SANDHA PELAKON DRAMA LARA AISHAH !


BIODATA FASHA SANDHA PELAKON DRAMA LARA AISHAH !

Nama Penuh : Nur Fasha Sandha Binti Hassan
Nama Artis : Fasha Sandha
Tarikh Lahir  : 28 Mac 1984
Umur : 32
Asal  : Johor .

Pasti ramai peminat Pelakon serba boleh ini iaitu fasha sandha. korang ada tengok Drama Lara Aishah ? mesti best kan lakonan dia.

Korang mungkin nak baca Drama lakonan Fasha Sandha .

Senarai Pelakon Drama Bibik Bibikku
Sinopsis Drama Alif Imani.

Sekian.
INI YANG BERLAKU DI HARI KEMERDEKAAN 2016  !

INI YANG BERLAKU DI HARI KEMERDEKAAN 2016 !

INI YANG BERLAKU DI HARI KEMERDEKAAN !  |  Hari ini bersamaan 31 Ogos 2016 , merupakan hari yang bersejarah buat Malaysia yang menyambut hari kemerdekaan buat kali yang ke 59 . Selamat Menyambut hari kemerdekaan buat semua rakyat Malaysia di mana sahaja anda berada di dunia ini . Merdeka tidak bermakna jika tiada sambutan yang di lakukan terutamanya di Dataran Merdeka , Kuala Lumpur . Berikut merupakan Suasana Sambutan Kemerdekaan ke 59 ! Gambar ehsan Berita Harian .

Suasana Sambutan Kemerdekaan ke 59


Suasana Sambutan Kemerdekaan ke 59



Suasana Sambutan Kemerdekaan ke 59

Suasana Sambutan Kemerdekaan ke 59

Suasana Sambutan Kemerdekaan ke 59

Suasana Sambutan Kemerdekaan ke 59

Suasana Sambutan Kemerdekaan ke 59

Suasana Sambutan Kemerdekaan ke 59



Tahniah rakyat Malaysia , semoga merdeka 2016 dengan tema kemerdekaan 2016 sehati sejiwa mampu mengembalikan semangat perpaduan yang ada di dalam diri rakyat Malaysia. Salam kemerdekaan buat semua rakyat Malaysia ! Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

Sekian.

TEMA HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2016

TEMA HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2016


TEMA HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2016  |  Tanggal 31 Ogos saban tahun menjadi detik keramat bagi semua rakyat malaysia dalam menyambut hari kemerdekaan negara . Pada tahun 2016, sekali lagi negara akan melalui hari kemerdekaan pada 31 ogos 2016 ini . Sebagai persiapan dan untuk memeriahkan lagi Sambutan hari kemerdekaan negara, Kerajaan telah memutuskan untuk mengekalkan tema sambutan kemerdekaan tahun 2015 untuk diguna pakai pada tahun 2016.

Tema Hari Kemerdekaan Malaysia 2016 - Sehati Sejiwa .

Tema Sehati Sejiwa melambangkan semangat satu padu dan perpaduan di dalam kepelbagaian kaum di Malaysia . Sehubungan dengan itu, rakyat Malaysia wajar untuk menyambut dan meraikan kemerdekaan di dalam keadaan harmoni dan sejahtera. Semangat perpaduan yang semakin luntur haruskah kembali di tingkatkan agar keharmonian negara terus terjamin .

Baca juga : Hashtag Sehati Sejiwa

Logo Hari Kemerdekaan Malaysia 2016 

logo sehati sejiwa
Gambar :mysumber.com
Logo sambutan kemerdekaan 2016 yang berbentuk hati melambangkan kesepaduan rakyat malaysia hidup sejak sekian lama . Logo ini juga mencerminkan kasih sayang dan perpaduan di kalangan rakyat  Malaysia di samping kelihatan juga peta malaysia sebagai lambang keakraban negeri-negeri di Malaysia.

Lagu Sambutan Kemerdekan Malaysia 2016http://lynk.my/KJzK

Sudah Pasti , tema sambutan kemerdekaan Malaysia 2016 ini iaitu Sehati sejiwa akan di ingati dan di kenang dalam menjadikan negara Malaysia sebagai negara aman dan damai. Untuk Rakyat Malaysia, Selamat menyambut Hari Kemerdekaan ke 59 ! hargai merdeka, dan merdekakan lah Malaysia dari rasuah dan perkara-perkara yang menjatuhkan negara.

Sekian.


PENGERTIAN,SYARAT DAN HIKMAH IBADAH QURBAN !

PENGERTIAN,SYARAT DAN HIKMAH IBADAH QURBAN !

SYARAT DAN HIKMAH IBADAH QURBAN ! | Assalamualaikum ! Berbaki beberapa hari lagi menjelang hari raya Aidiladha , Sudah pasti ramai di antara kita yang bakal melaksanakan ibadah haji . Buat yang tidak berkesempatan menunaikan ibadah haji, ibadah Qurban menjadi keutamaan untuk di laksanakan selain kemeriahan hari raya Aidiladha yang menjelma. Jadi, aku ambil kesempatan ini untuk berkongsi mengenai Pengertian, Syarat dan Hikmah Ibadah Qurban .

Sebelum pergi dengan lebih jauh, suka untuk aku mulakan dengan pengertian sesuatu ibadah. Ibadah Qurban akan lebih di fahami jika kita faham pengertian ibadah qurban itu sendiri. berikut merupakan Pengertian Ibadah Qurban :

baca juga : Hari raya Aidiladha di Mesir vs Malaysia


PENGERTIAN,SYARAT DAN HIKMAH IBADAH QURBAN !


Pengertian Ibadah Qurban :

Menyembelih binatang tertentu pada waktu tertentu untuk mendekatkan diri dengan ALLAH .

Ibadah Qurban di Syariatkan pada tahu kedua Hijrah dan dalil ibadah qurban adalah pada ayat kedua surah al-kauthar .Manakala hikmah Pengsyariatan ibadah qurban adalah sebagai tanda syukur kita kpada ALLAH atas nikmat-nikmat yang Allah berikan kepada kita. Seterusnya hukum menunaikan Ibadah Qurban adalah :

Hukum : Sunnat Muakkad ( sunnat yg dituntut/sunnat yg digalakkan )

Sekarang kita bergerak kepada jenis-jenis Qurban . Qurban di bahagikan kepada dua jenis iaitu Qurban Nazar dan Qurban Sunnat . Qurban Nazar adalah wajib untuk di laksanakan bagi yang bernazar untuk berqurban manakala Qurban Sunnat pula kepada yang tidak berniat nazar untuk berqurban.

Syarat Sah Qurban pula adalah pertama Niat untuk dekatkan diri dengan Allah. Waktu untuk berniat adalah ketika sembelihan atau ketika membeli ternakan Qurban. Yang keduanya adalah Memilih binatang ternakan yang boleh di kongsi seperti unta,lembu,kerbau. Manakala kambing dan biri-biri adalah seekor untuk seorang.

PENGERTIAN,SYARAT DAN HIKMAH IBADAH QURBAN !
moooo... :P
Download PDF Garis Panduan Ibadah Qurban JAKIM

Link - http://lynk.my/oy8S

Caranya :

  1. Klik link di atas 
  2. tunggu 5 saat kemudian klik skip this ad .
  3. Korang akan masuk ke halam google. klik link yang pertama ada perkataan PDF .
  4. Selesai


Semoga Entri Pengertian,Syarat dan Hikmah Ibadah Qurban ini memberi manfaat kepada kita semua. jangan lupa share dengan rakan-rakan kita. semoga membuka minda dan menambah ilmu berkaitan ibadah Qurban yang bakal menjelma tidak lama lagi . Selamat menjalani ibadah haji dan ibadah Qurban !

baca juga : Perkara sunnat untuk orang yang menyertai ibadah qurban .

Sekian.


** Entri 13 Oktober 2013 di update semula pada 30 Ogos 2016 
BELAJAR HARGAI PENDAPAT ORANG SELAGI MANA IA...

BELAJAR HARGAI PENDAPAT ORANG SELAGI MANA IA...

BELAJAR HARGAI PENDAPAT ORANG SELAGI MANA IA... | Selalunya kita akan hadapi masalah apabila kita berhadapan dengan pelbagai pendapat yang berbeza . Kita nak pertahankan pendapat kita, orang lain pun nak pertahankan pendapat dia . jadi maka berlaku lah sesi perdebatan di mana-mana sahaja . Selalunya , ramai yang berdebat di media sosial dengan pelbagai hujah untuk menyokong dan membenci pendapat orang lain.

Konsep ini sebenarnya salah . Sebenarnya dalam memberi pendapat, tiada siapa yang menang dan tiada siapa yang kalah . Selagi mana , pendapat kita tidak bercanggah dengan agama . Sebab itu, kalau korang perasan, banyak isu yang di perdebatkan di media sosial seperti isu vaksin, kahwin ramai , yang viral tempoh hari mengenai BF dan sebagainya tidak membuahkan hasil perbincangan apabila masing-masing nak menang dengan hujah masing-masing .


BELAJAR HARGAI PENDAPAT ORANG SELAGI MANA IA...


Dan akhirnya menyebabkan perpecahan dalam masyarakat . Jadi bagai mana kita nak pastikan suasana harmoni di media sosial terjaga dan untuk mengelakkan pergaduhan dan perpecahan masyarakat media sosial adalah dengan cara menghormati antara satu sama lain dan juga berlapang dada terhadap pendapat orang lain. Sebelum ini , aku sempat membuat status di facebook kataubaid mengenai " apa yang korang buat kalau tak sependapat di media sosial ". rata-rata yang memberi pandangan adalah rakan blogger .

Dari jawapan mereka, hampir semua lebih gemar untuk " let it go " apabila pendapat kita berbeza di media sosial. dalam bahasa mudah " beralah "demi mengelakkan pergaduhan yang lebih besar yang mungkin terjadi .  Sama juga dengan kita, perkara tersebut perlu di lakukan ketika kita mula berbeza pendapat dengan orang lain. bukannya apabila berbeza  pendapat, kita mula menggunakan kata-kata kesat dan kasar semata-mata nak menunjukkan yang pendapat orang lain salah dan pendapat kita sahaja yang betul.

Kesannya apabila kita mula memaki antara satu sama lain, pergaduhan dan perpecahan akan berlaku . itu yang sepatutnya kita elakkan . penat dah , asyik tengok  orang dok maki di media sosial . sedih pun ada. bila tengok orang islam sendiri yang dok maki tu. sedangkan amalan maki- memaki tak di ajar di dalam islam. fikir-fikirkan lah ya. semoga entri belajar menghargai pendapat orang ini bermanfaat untuk kita semua.

Sekian.

CHANNEL YOUTUBE KATAUBAID !

CHANNEL YOUTUBE KATAUBAID !

CHANNEL YOUTUBE KATAUBAID ! | Pertama sekali, jangan terkejut dan jangan pengsan bila dengar pengumuman ini. haha sebenarnya, dah lama dah aku mempunyai channel youtube sendiri dan aku yakin dah ramai ada channel youtube masing-masing . betul tak ?  cumanya, kali ini baru aku bersemangat untuk share dengan korang mengenai channel youtube aku.

Sebenarnya , korang boleh ja terjah channel youtube aku melalui link yang aku letak di sidebar kanan ini . Mungkin ramai tak perasan atau pun perasan tapi malas nak klik kan. lepas ni boleh lah klik dan subscribe channel Youtube Kataubaid.  Antara video yang aku dah muat naik adalah koleksi video yang ada di dalam laptop aku ini.


CHANNEL YOUTUBE KATAUBAID !


Bila kataubaid nak buat Video sendiri ?

Pasti soalan ini yang bermain di minda korang. Buat masa ini, aku tak rasa aku mampu buat video aku sendiri di sebab kan beberapa faktor yang tak dapat di elakkan antaranya adalah kekurangan gadget yang baik untuk mengambil video dan aku juga agak malu untuk berdepan dengan camera. sebab hensem sangat. haha . jadi kalau aku upload video tu,cepat-cepatlah tengok ya.

Macam mana nak Subscribe Channel Youtube Kataubaid ?

Baik sungguh hati korang kan , nak subscribe channel youtube aku. Terima Kasih . hehe

1 . Pergi laman web youtube melalui link ini - https://www.youtube.com/user/Kataubaid
2.  klik button Subscribe .
3. Boleh tengok video yang ada. nanti aku update video baru.
4. Selesai .

Seronok sebenarnya bila, kita ada medium sendiri untuk sampaikan pendapat dan menambah kenalan macam medium blog ,fb dan sebagainya. Dan youtube merupakan antara medium yang  baik untuk menambah kenalan selepas fb,twitter dan insta. Selamat meng subscribe youtube kataubaid ! selamat berkenalan untuk smeua. * macam baru je kenal. hehe

Sekian.

Cara Untuk Expand Widget tuk Dashboard baru

Cara Untuk Expand Widget tuk Dashboard baru

Cara Untuk Expand Widget tuk Dashboard baru | Assalamualaikum kawan2.. sejak dua tiga menjak ni kann , aku asyik tension gila bila nk update blog..ingt cm nk buat erubhan laa skit kann..tp len lakk yg jdi..tak sat nii, aku bru ja terdelete template aku..mak aiii..smua hilang..adess..abih aku kna buat len lakkk..ermm.

antra masalah yang aku dapat adalah untuk expand widget dengan blogspot yang baru nih.. korng tau cara macam mana nak expand widget tu ??

meh sini aku nk ajaq.. hehehe..

Cara Untuk Expand Widget tuk Dashboard baru

1. korng buka dlu  "Edit html " korng tu dlu..

Cara Untuk Expand Widget tuk Dashboard baru


korang nmpak tak bulat merah tu ??

haaa..korng kena tekan semua benda tu tuk expand widget korng. susahkan. siyes aku rindu gila expand widget yg dulu.skung aku cari kod pun payah nk dpt. tak tau sebab apa..ermm..
kena tuntut ilmu lgi nih... hehehe..

aku rsa ni je kot aku nk share ngan hgpa smua mengenai Cara Untuk Expand Widget tuk Dashboard baru.. hehe..t klau aku dpt info pa2 aku updates sini k..good luck dan selmat mencuba !!

Entri 1 julai 2013 di edit semula pada 29 ogos 2016 .

Sekian .
VIDEO EVOLUSI PERSONA LAKONAN FAZURA DAN ZUL ARIIFFIN !

VIDEO EVOLUSI PERSONA LAKONAN FAZURA DAN ZUL ARIIFFIN !

VIDEO EVOLUSI PERSONA LAKONAN FAZURA DAN ZUL ARIIFFIN ! | Selepas gambar Proton Persona viral sebelum ia di lancarkan . Kini , Proton Persona 2016 telah di lancarkan dengan jayanya . Di samping pelancaran itu juga, ada sebuah video yang di muat naik di Youtube oleh Pihak Proton sebagai promosi kepada Pelacaran  Model Persona 2016 .

Video berdurasi 4 minit lebih ini di bintangi oleh Pelakon terkenal iaitu Fazura dan Zul Ariffin . Video yang mengisahkan 2 orang pengintip yang ingin mencuri model baru proton iaitu Proton persona 2016 .Mereka berjaya mencuri kenderaan tersebut dan ketika melarikan diri selepas kerja mereka di kesan oleh pihak polis , mereka sempat memandu uji kereta Proton Persona 2016 tersebut . Video ini merupakan hasil dari KRU Production .


VIDEO EVOLUSI PERSONA LAKONAN FAZURA DAN ZUL ARIIFFIN !


Bagi aku video ini menarik dan graffik dari KRU memang tidak pernah mengecewakan . Kalau korang nak tengok, korang tengok di bawah ini ya .



VIDEO EVOLUSI PERSONAhttp://lynk.my/Fl2o

Video setaraf filem-filem antarabangsa ini membuatkan aku berbangga bila proton yang buat . Seperti sedia maklum , Proton merupakan Syarikat automotif negara kita yang pertama . Jadi, aku yakin ramai rakyat malaysia yang merasakan dan berharap agar proton terus maju kehadapan dan tidak pandang kebelakang lagi .

Dan model proton persona 2016 ini merupakan model yang lain dari kebiasaan model proton yang lebih gemar dengan bentuk petak . betul tak ? Dengan model baru ini , kelihatan sati evolusi baru dalam jenama Proton. agak-agaknya, korang bangga tak dengan Proton sekarang ini ?
SENARAI PELAKON DRAMA BIBIK BIBIKU !

SENARAI PELAKON DRAMA BIBIK BIBIKU !

SENARAI PELAKON DRAMA BIBIK BIBIKU !  |  Selepas kali pertama siarannya , Drama bibik bibikku kembali di ulang siarannya di Tv3 bagi menggantikan Drama menantu Ting Tong . Drama ini di barisi oleh Ungku Ismail dan Fasha sandha yang mencari pembantu rumah untuk menguruskan rumah mereka namun pelbagai ragam yang berlaku apabila mereka mempunyai orang gaji. setiap orang gaji yang di ambil mempunyai cerita yang berbeza . Berikut merupakan Senarai Pelakon Drma Bibik Bibikku .



SENARAI PELAKON DRAMA BIBIK BIBIKU !


SENARAI PELAKON DRAMA BIBIK BIBIKU !

Tajuk Drama : DRAMA BIBIK-BIBIKKU
Bil Episod : 18 Eps
Tarikh Mula tayangan  : tayangan pertama- 6 Jun 2016 Tayangan ulangan kedua - 28 ogos 2016
Waktu Siaran : Tayangan Pertama - Isnin-Khamis, 12.30 tengah hari , Tayangan Kedua : Jumaat hingga Sabtu jam 6.58 petang .
Saluran Siaran : Tv 3
Senarai PeLakon : Ungku Ismail Aziz, Fasha Sandha, Amyza Aznan, Syafi Danish, Wan Sharmila, Mitilda, Julia Ziegler, Bell Ngasri, Bienda, , Syuhaida Abraz (Dottie), Wan Maimunah, Faye Kusairi, Balqish Semundur Khan, Ezzaty Abdullah,  Noorkhiriah, Sabhi Saddi, 
SINOPSIS DRAMA BIBIK BIBIKKUhttp://lynk.my/kyDs

SENARAI PELAKON DRAMA BIBIK BIBIKU !


Kalau korang pernah tengok siaran pertama dahulu, korang rasa best tak Drama Bibik Bibikku ni ? Persoalan kedua, kenapa TV3 ulang siaran ? boring lah.

Sekian .

HIDUP INI BUKAN DRAMA JAM 7 !

HIDUP INI BUKAN DRAMA JAM 7 !

HIDUP INI BUKAN DRAMA JAM 7 ! | Selalunya, kita menonton drama pukul 7 petang di tv 3 . Ramai yang ambil peluang untuk luangkan masa dengan ahli keluarga selepas pulang dari tempat kerja dengan menonton drama bersama-sama. Tetapi berlaku sebaliknya apabila rancangan atau drama yang di pertontonkan seperti memberi ruang kepada masyarakat untuk berimaginisasi sesuatu perkara yang tidak realiti .

Ramai anak muda beranggapan bahawa apa yang di tonton di tv merupakan apa yang berlaku di kalangan masyarakat.Tapi tak semua yang di filemkan atau di dramakan itu merupakan realiti. Kena pandai pilih drama dan filem. bagi aku drama yang bukan adaptasi novel merupakan drama realiti dan mungkin semi realiti. sebab selalunya drama yang di adaptasi novel merupakan imaginasi penulis yang kadang-kadang melampau dalam imaginasinya. Tak semua tapi ada .


Baca juga : Drama melayu senang di jangka .

HIDUP INI BUKAN DRAMA JAM 7 !


Dari pemerhatian aku, aku nampak yang rakyat malaysia tak suka drama yang bersifat berat , sedih dan beremosi . Kebanyakkan dari mereka suka tengok drama yang bersifat santai,cinta-cintun dan lawak. Mungkin faktor drama tersebut mudah hadam dan menggembirakan masyarakat yang menontonnya .

Sedarlah, hidup ini bukan seperti drama jam 7 malam . Hidup ini bukan semuanya akan menjadi ahli koporat .Hidup ini bukan semuanya bercinta dengan anak orang kaya . Hidup ini bukanlah sekadar merampas lelaki atau perempuan yang menjadi milik orang. tetapi hakikat hidup ini lebih besar dan lebih banyak tanggungjawab yang kena kita laksanakan.

Tak salah nak tengok drama santai, aku pun kadang-kadang layan juga drama kul  7 . tetapi pada masa yang sama , kita kena control dan jaga adik-adik dan anak-anak kita. jangan biar mereka terawang-awangan dengan impian dan angan -angan kosong dari imaginasi yang tidak berpihak kepada realiti. Pijaklah di bumi yang nyata. Keluar dan lihat masyarakat kita. sungguh ia berbeza dari drama jam 7.

Sekian.

JANGAN MENYERAH KALAH !

JANGAN MENYERAH KALAH !

JANGAN MENYERAH KALAH ! |  Semangat dan Aura sukan Olimpik masih segar didalam fikiran kita. Kejayaan Atlet negara di dalam kejohanan tersebut membuka minda rakyat Marhaen macam kita ini untuk berfikir sejenak mengenai kehidupan yang kita lalui ini. Semangat para atlet negara bersukan dan bertungkus-lumus bagi memastikan kejayaan negara membawa pulang pingat perlu di aplikasikan dalam kehidupan kita ini . Ada atlet yang bangun setelah mereka jatuh menjunam. Ada yang cedera sebelum kejohanan untuk beberapa bulan. Kemudian mereka bangkit sehingga membawa pulang pingat. Korang boleh baca mengenai semangat #TakkanGentar atlet dunia di sini .

Pesan seorang sahabat, hidup ini perlu ada matlamat. Jangan gamble ja , fokus untuk menyempurnakan atau menyelesaikan segala matlamat dan impian hidup. Andai tidak mampu bawa banyak, pilihlah yang mana satu yang paling utama dan membolehkan anda mengecapi kejayaan. Seterusnya, usaha dan pulun sehingga anda memperolehnya . Tiada istillah putus asa walaupun gagal dalam berusaha .
JANGAN MENYERAH KALAH !


Antara tips untuk tidak menyerah kalah atau tips agar tidak putus asa adalah dengan perbanyakkan doa . Doa sesuatu perkara yang ajaib . Kita berdoa dan kita akan memperolehi apa yang kita dapat. Kita selalu doa kebaikkan terhadap diri kita.Jarang kita mendoakan keburukkan terhadap diri sendiri mahupun orang lain. Jadi, selitkan satu doa agar kita sentiasa kuat ,yakin dan terus berusaha walau apa pun yang  terjadi. Kita ambil semangat pejuang-pejuang kemerdekaan dahulu yang bertungkus lumus walaupun mereka meletakkan nyawa mereka sebagai cagaran untuk kita mencapai kejayaan iaitu dengan memperolehi kemerdekaan .

Semangat pejuang negara yang tidak berputus asa dalam medan perang menjadi panduan kita agar tidak mudah menyerah kalah. ya, memang tidak patut membandingkan situasi mereka dengan kita kerana mereka di medan perang, kita pula di medan selera. hehe kita pula hanya di uji sedikit berbanding mereka. perjuangan kita juga berbeza. tapi bagi aku, semangat tidak putus asa itu yang penting dan perlu ada di dalam diri kita andai kita mudah sangat putus asa .


JANGAN MENYERAH KALAH !


Kalau korang rasa pejuang kemerdekaan terlalu hebat untuk di ambil semangat mereka. ambillah semangat atlet negara di olimpik baru-baru ini. mereka ada satu matlamat iaitu bawa pulang pingat buat negara. Dan mereka usaha sehinggalah berjaya bawa pingat kepada negara. walaupun mereka kena berlawan dengan sesiapa pun namun mereka tetap bersemangat dan teruskan berusaha. Boleh juga tengok dan baca kisa Atlet dunia yang tidak hiraukan apa-apa untuk berjaya  . Korang baca dekat sini .

Pendek kata, kalau nak berjaya perlukan semangat. perlukan dorongan dan idola yang mampu menguatkan semangat kita . Jangan putus asa sebelum berjaya. jika tidak kita akan rugi selama-lamanya. semoga tips tidak menyerah kalah atau tips agar tidak putus asa ini mampu mengembalikan balik semangat kita yang semakin pudar saban hari. Fokus kepada matlamat hidup, insyaallah kita akan berjaya.

Sekian.

SENARAI BLOGGER LELAKI !

SENARAI BLOGGER LELAKI !

SENARAI BLOGGER LELAKI ! | Sebelum ini , aku dah tulis mengenai senarai blogger wanita 2016 yang aku ambil dari blogger yang komen di status aku di facebook. Kini, aku kumpulkan pulak senarai blogger lelaki yang ada dalam Friendlist Kataubaid . Kalau korang tak add aku lagi, korang boleh add di sini . Seramai 23 orang blogger lelaki yang komen di status aku tersebut dan berikut merupakan senarai blogger lelaki a.k.a Blogger Hensem . hehe


SENARAI BLOGGER LELAKI !



SENARAI BLOGGER LELAKI !

Izzat Nazmi - ezadskytech.com
Muhammad Syazwan Norhalik - Unclezuan.com 
Ismi Iqbal - ismiqbal.blogspot.com
Raja Mansor Raja Jaffar - http://bicarapensilwarna.blogspot.my
Wayne Harraz - wayneharraz.com
ARz MoHa - www.arzmoha.com
Putera Helmei - puterahelmei.blogspot.com
Lan Careno - www.lancareno.com
Firzz Radzi - www.firdausmatradzi.blogspot.com
Faizal Fredley - www.faizalfredley.com

Khairul Nizam - www.kyrulnizam.com
Shairazi Azlin - www.razzwey.com
Mohd Shakir Razali - www.ceritashark.com
Hafiz Hafizol - www.hafizhafizol.my/
Khairul Anuar - www.penaberkala.com
Encik Hairan Mat Noor - http://www.hairanblog.com/
Ana Zarin - www.anazarin.com
Mohd Izahar Sabtu - www.akupenghibur.com
Mohd Izahar Sabtu - herosukan.blogspot.com
Lokman Amirul Ramli - www.lokmanamirul.com

Najeeb Abdullah - www.katanajeeb.blogspot.my
Tarmizi Mizi - www.mizisempoi.com
Ishak Ismail - http://explorasa.my
Ishak Ismail - Sohoque.com
Haffizul Iskandar - www.ceritaejoy.com
Khairuddin - http://kakitravelkhairuddin.blogspot.my/

Papa Amyzal - www.guruyaya.com/
Mawardi Yunus - http://www.mawardiyunus.com/

Orait, cukup sudah senarai blogger lelaki ini. Senarai blogger kacak dan hensem . haha . kalau korang rasa blog korang tak ada, maksudnya korang tak komen dekat facebook aku la ya.kalau korang komen tapi tak ada, korang bagitau aku ya. kot-kot terlepas pandang . aku tak pilih pun, aku cuma senaraikan balik jer blogger-blogger yang tinggalkan komen diorang dekat status aku. kalau yang nak masuk, korang boleh jer komen dekat bawah ini. nanti aku masukkan. Selamat berblogwalking !

Sekian.

Kalau korang masih tercari-cari group facebook untuk share entri yang korang tulis, korang boleh masuk group facebook ini. tak ada syarat apa pun, korang boleh share blog korang tanpa segan silu .:)



SENARAI PELAKON DRAMA LARA TERINDAH !

SENARAI PELAKON DRAMA LARA TERINDAH !

SENARAI PELAKON DRAMA LARA TERINDAH ! | Drama baru yang menggantikan Drama Sayangku Kapten Mukhriz ini bertajuk Drama Lara Terindah . Drama ini akan mula di tayangkan selepas drama Sayangku Kapten Mukhriz tamat . Sudah pasti peminat drama lakonan Nelydia Senrose dan Nazrief Nazri tak sabar menonton drama lakonan mereka. Berikut merupakan SENARAI PELAKON DRAMA LARA TERINDAH !



SENARAI PELAKON DRAMA LARA TERINDAH !


SENARAI PELAKON DRAMA LARA TERINDAH !

Tajuk Drama :  Drama LARA TERINDAH
Episod : 14 
Tarikh Mula Tayangan : 31 Ogos 2016
Waktu Tayangan : Isnin-Khamis, 6.58 petang
Saluran Siaran : Slot Akasia TV3
Senarai Pelakon : Nazrief Nazri, Nelydia Senrose, Ika Nabella,Jasmin Hamid, Aidil Aziz, Hafeez Mikail, Nonny Nadirah, Bil Azali, Mustaqim Bahadon,  Rahhim Omar,  Laila Nasir, Roy Azman .
Sudah pasti Drama Lara terindah akan jadi drama kegemaran ramai kerana slotnya sudah mempunyai peminat setia yang cukup ramai. lepas satu kemudian satu lagi drama yang hit dan mendapat tempat di hati penonton setiap drama yang di tayangkan  .

Sekian


Korang mesti nak baca : 3 GAYA TRAVEL ZAMAN SEKARANG !
SEMAKAN RAYUAN UPU 2016 FASA PERTAMA [ 25 OGOS - 31 OGOS 2016 ]

SEMAKAN RAYUAN UPU 2016 FASA PERTAMA [ 25 OGOS - 31 OGOS 2016 ]

SEMAKAN RAYUAN UPU 2016 FASA PERTAMA [ 25 OGOS - 31 OGOS 2016 ] | Selepas keputusan UPU yang di umumkan 2 minggu lepas, Pemohon yang gagal menempakkan tempat ke Universiti awam di beri peluang untuk membuat rayuan menerusi aplikasi online seperti yang di muatkan di laman web upu.gov.my . Untuk Pengetahuan pemohon rayuan upu Ogos 2016 . Anda boleh menyemak keputusan rayuan upu anda seperti berikut :

baca juga : Semakan Upu Ogos 2016 .



Pengumuman Semakan Rayuan UPU Ogos 2016


Pengumuman Semakan Rayuan UPU Ogos 2016

Tarikh : 25 Ogos 2016 - 31 Ogos 2016
Masa : Bermula 4 petang 25 ogos .
Cara Semak :  Online - https://online.mohe.gov.my/upu/1617_STPM_Hebahan/rayuan/index.php

Tarikh Pengumuman Semakan Rayuan Upu Ogos 2016 Fasa kedua pada 9 september 2016 .

Semoga selepas semakan rayuan Upu 2016 ini dapat memberi berita gembira kepada pemohon. semoga berjaya .

Sekian .

3 GAYA TRAVEL ZAMAN SEKARANG ! MESTI BACA !

3 GAYA TRAVEL ZAMAN SEKARANG ! MESTI BACA !

3 FENOMENA TRAVEL ZAMAN SEKARANG ! | Kalau korang perasan, sekarang ini ramai yang sudah rajin untuk travel ke tempat-tempat yang " rare " dan mereka juga tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar dan mengongsikan gambar mereka di Media sosial . Kebaikkan dari situ, kita dapat tahu ada tempat-tempat menarik di kawasan sekitar mahupun kawasan-kawasan di luar yang belum pernah kita terokai. tapi korang tahu tak ada 3 Fenomenan Gaya Travel zaman sekarang .


FENOMENA GAYA TRAVEL ZAMAN SEKARANG !


1. BackPackers .

Umum mengetahui, Backpakers adalah antara fenomena travel di zaman sekarang . Fokus travel untuk melihat tempat menarik dan menjimatkan menjadi keutamaan bagi backpakers di luar sana. Bagi aku ia lebih menguntungkan jika kita travel untuk melawat tempat-tempat yang ada. Tetapi kalau kita travel hanya untuk berehat , bagi aku gaya backpakers agak kurang sesuai .


3 GAYA TRAVEL ZAMAN SEKARANG !


2. Last Minit .

" Weh, jom pi tempat ni ! " itu antara ayat whatsapp member bila dia rasa nak travel. Tanpa angin ribut, tiba-tiba ajak travel . dan di akui ada orang yang perangai macam ni . mereka suka travel last minit kerana bagi mereka satu kepuasan jika travel dalam keadaan begitu. Tetapi ia agak merumitkan bagi yang bekerja dan mempunyai majikan.

3. Honeymoon Style .

Style ini merupakan gaya travel yang menjadi kegilaan bagi sesetengah traveller yang ingin mencari ketenangan dan lari dari kesibukkan kota. Mengambil durasi masa yang panjang untuk bercuti supaya apabila mereka pulang dapat meneruskan hidup mereka dengan lebih effective. Spa dan Hotel yang di keliling Alam hijau menjadi pilihan bagi mereka yang inginkan ketenangan .

Korang tahu tak ada lagi 4 Gaya Travel zaman Sekarang yang aku tak senaraikan. Korang boleh tengok dekat sini . Disamping kita travel , jangan lupa cari insurance untuk traveller ,kalau apa-apa jadi dekat kita time travel nanti mudah untuk di uruskan dan tidak merisaukan ahli keluarga kita . betul tak ?

Jangan lupa baca lagi 4 Gaya Travel Zaman sekarang di sini

Sekian /

Segmen Bloglist By Akupenghibur.com

Segmen Bloglist By Akupenghibur.com


{ Click banner di atas untuk sertai }

Hadiah :
 Bloglist untuk blog akupenghibur.com selama 1tahun
1 Blogger bertuah Feed Blog di Blog akupenghibur.com

Mula : 25 Ogos 2016 | Tamat :1 Sept 2016


Syarat-syarat wajib :

1. Tulis entry yang bertajuk Segmen Bloglist By Akupenghibur.com

2. Letakkan blog acik di bloglist blog kamu

3. Follow instagram  :
@acik21

4. Copy code di bawah dan paste ke ruangan html di blog kamu




APA YANG ADA DI SEBALIK SEBUAH PENULISAN ?

APA YANG ADA DI SEBALIK SEBUAH PENULISAN ?

APA YANG ADA DI SEBALIK SEBUAH PENULISAN ? |  Ramai yang tanya aku, sebab apa aku pilih medium blog sebagai tempat untuk aku meningkatkan keupayaan menulis berbanding medium-medium lain yang ada contoh facebook dan sebagainya .Aku pilih blog sebab ruangnya yang luas dan pelbagai perkara kita mampu tulis termasuk bab-bab tertentu yang tidak boleh di tulis di facebook tetapi kita boleh tulis di Blog. Ramai juga merungut mengenai masalah dalam penulisan. tak mampu keluarkan idea dalam menulis dan sebagainya . Bagi aku setiap masalah ada jalan penyelesaiannya .


baca juga : Bakat menulis itu satu anugerah .

Masalah dalam penulisan, kita kena belajar cara penulisan yang betul . Zaman Sekolah dulu pun kita dah belajar cara penulisan yang baik dan betul . jadi gunakan caara tersebut untuk membantu kita mencambahkan idea. bukan semua penulisan yang keluar dari seorang penulis bersifat  " air sungai " yang laju mengalir. Macam aku, aku lebih suka dan gemar untuk merangka penulisan aku bagi sesetengah penulisan. Kalau penulisan itu berat maka, aku suka buat kajian dahulu sebelum menulis berbanding dengan penulisan yang bersifat santai .


cara menulis dengan betul


baca juga : TIPS- Aku menulis bukan kerana Nama .

Apa yang ada di sebalik sebuah penulisan ?

Sebuah penulisan merupakan cermin bagi seorang penulis . Baik dan mudah dari segi pemahaman pembaca maka makin baiklah sesebuah penulisan. Sebab itu, penulisan yang baik selalu mendapat tempat dalam kalangan pembaca. Penulisan juga memberi gambaran mengenai idea-idea yang ingin di sampaikan oleh penulis.sebab itu, aku lebih suka menulis berbanding bercakap . Aku tak pandai sangat nak bercakap dekat depan orang ramai, jadi aku guna medium penulisan untuk sampaikan pendapat aku .


Penulisan juga mempunyai nilai tersendiri. Penulisan umpama rekod atau diari kehidupan kepada seorang penulis mahupun masyarakat keseluruhannya . Kita belajar mengenai budaya masyarakat dahulu melalui penulisan-penulisan buku-buku lama . Tak mustahil satu masa akan datang , mereka yang mencari sejarah masyarakat kini juga akan mencari penulisan-penulisan yang masih utuh dan kukuh dari sudut buktinya. jadi nampak tak betapa pentingnya sebuah penulisan kepada kita .

baca juga : Aku suka menulis

Aku tak cakap mengenai penulisan blog ya. aku cakap mengenai penulisan secara umum. Penulisan Blog dia ada seni dia yang tersendiri yang lain dari lain dan hanya kalangan blogger sahaja yang memahami. Sebagai penutup, Andai kita memilih penulisan sebagai medium luah perasaan dan menyatakan perasaan. maka gunakanlah ia dengan sebaik-baiknya dan jangan khianati sebuah penulisan yang baik .

Sekian .


SENARAI BLOGGER WANITA 2016 !

SENARAI BLOGGER WANITA 2016 !

SENARAI BLOGLIST BLOGGER WANITA 2016 ! | Untuk pengetahuan korang, senarai blogger wanita 2016 ini merupakan senarai blogger wanita yang ada di dalam friendlist facebook Kataubaid . Mulanya , aku ingat tak ramai . Sekali buat list , 76 blogger yang meletakkan link blog mereka di facebook kataubaid . Senarai blogger ini tidak disusun mengikut niche blog sebaliknya dikumpulkan sekali mengikut komen yang di tulis di facebook Kataubaid . Jadi korang bolehlah terjah blog blogger wanita 2016 ini ! Berikut merupakan Senarai Blogger Wanita 2016 !


SENARAI BLOG BLOGGER WANITA 2016 !

BLOGLIST BLOGGER WANITA 2016 !

Nory Zoulkefle - http://noryzoulkefle.blogspot.com
Lyana Ishakwww.lyanaishak.com
Julia Johari- www.akifimtiyaz.com
Zaza Iman - www.zazaiman.com
Munirah Izzanwww.munirahizzan.com
Lisa - www.ciksepet.com
Farhana Mohamadhttp://farhana-mohamad.blogspot.com
Dkna  - www.dkna.my
Hanim Hashimwww.hanimhashim.com
Sayidah Napisahwww.sayidahnapisah.com


Izzati Suhaidewww.izzatisuhaide.com
Anil Waninawww.anilwanina.com
Sue Izzawww.sueizza.com
Suzlin Azreenahttp://suzlinazreena.blogspot.com
Anizz Nissawww.adnan-daughter.blogspot.my
Syira Lokmanhttp://syiralokman.blogspot.my/
Suria Amandahttp://www.suriaamanda.com/
Aliza Saraalizasara.com
Fadzi Razakwww.fadzirazak.com

Azlinda Alinwww.azlindaalin.com
Wawa Ashiharawww.wawaashiharaa.com
Eintan Nurfuzie - www.nurfuzie.com
Cik Norhttp://www.norminieza.blogspot.com
Azkeewww.artyazkee.com
Jueliza Jamaniwww.mamajue.com
Eca Dwinku Ashawww.ecadwinkyasha.com
Izarra Qistinawww.ummizarra.com
Norasyimah mizzseven.blogspot.com
Yaya Cendanawww.yayacendana.com

Bella Idurawww.bellaidura.com
Sheda ucuwww.shedaucu.com
Meira Nadhirah www.mieranadhirah.com
Yoorin MelacoleaWww.yoorinmelacolea.blogspot.com
Ayu Rafikahwww.ayuarjuna.blogspot.my
Adinda Baizura Mazlanhttp://cerita-adindabaizuramazlan.blogspot.my
Amysyeerahttp://www.amysyeera.com/
Shamiera Osmentwww.shamieraosment.com
Diana Rashiddianarashid.com
Shuhaida Kabdywww.shuhaidakabdy.com

Syamimi Saad www.syamimisaad.com
Nur Syarafinablogfyna.com
Julia Johariwww.juliajohari.com
Hani Rahmanhttp://hanifadhlinaabdulrahman.blogspot.my
Hani Rahmanhttp://jombercontest.blogspot.my
Nadia Johariwww.miszrockers.blogspot.com
Nina Mirzahttp://ninamirza.com
Lyssa Faizureenwww.lyssasecret.com
Salmiah Md Zainwww.miazain.com
Tasha Aqishatashaqisha.com
Eirna Nurasikinwww.eirna-nurasikin.blogspot.com

Saidila Abdul Rahman- www.Saidila.com
Nur Amieza a.k.a Kechik - Kanvasdakwat.blogspot.my
Radia Razali - http://penselduabee.blogspot.my/
Fiza Fantagirowww.dismybelog.blogspot.com
Rosmazyatul Akmawww.misszyaroses.blogspot.my
Cikzawww.cikza.com
Irra RayyanWww.irrayyan.com
Qaseh Daliawww.qasehdalia.com
Efa Othmanwww.efaothman.com
Qiya Saadwww.qiyasaad.com

Aiennakukaudansesuatu.blogspot.com
Reena Sidekwww.mreena.com
Aien Hermioniewww.aienhermionie.com
Budu Bilis https://dindamaisarra.blogspot.my/
Miss Syahbanuhttp://mulan-sahbanu.blogspot.my
Nani Zati - www.mamakembartiga.com
Yanie Yusuf - www.yanieyusuf.com
Sally Samsaiman - www.sallysamsaiman.com
Naomie - www.naomielicouz.com
seri Nian - www.ummiseri.com

Ayu Jean - http://www.ayuejean.com/
Suzie Gee - http://jepunmari2.blogspot.com
Maisarah Humaira' - www.maisarahsidi.com
Syima Yusuf - www.syimayusuf96.blogspot.com
Echa Sch - http://www.eecashyaa.com
Cahaya Hayati - www.yatizul.com
Cik Amal - www.cikamal.com 

nisa Ahmad - www.nisaahmad.net
Sue Sopian - http://www.suesopian.com
Bonde Zaidalifah - http://www.bondezaidalifah.com
Lyana Rohazi - https://cikcappuccinolatte.blogspot.com/
Aiin Baharom - http://www.mamadarwiish.com/
Nurul Fadhila Yazirman - https://www.dillaleez.com


Kesemua senarai blog blogger wanita yang aku senaraikan ini mempunyai niche blog yang berbeza . ada yang berniche kan Parenting, Tutorial , LifeStyle, Travel dan lain-lain. Dan di akui kesahihan mereka dalam menulis entri mereka . Kalau korang nak dapat maklumat, korang boleh terjah senarai blog blogger wanita ini sebagai rujukan untuk dapatkan maklumat tambahan korang . Untuk blogger pula, boleh gunakan list ini untuk tambah kenalan dan blogwalking ke blog rakan-rakan blogger lain .

Senarai Blogger Lelaki bakal menyusul kemudian ya.


Sekian.

p/s : kalau korang masih mencari group facebook untuk Share link entri korang. Korang boleh join group yang aku buat ni ( klik sini ) . dalam group tu, korang boleh share apa sahaja entri yang bermanfaat . Tak perlu segan atau malu . :)
Kataubaid© .