Rakyat Malaysia dan Kari Memang Tidak Boleh di Pisahkan !

Rakyat Malaysia dan Kari Memang Tidak Boleh di Pisahkan !


KARI DAN RAKYAT MALAYSIA I Orang Malaysia memang tidak boleh lari dari makan Kari. Tak kira , kari ayam, daging dan ikan. Pendek kata, siapa sahaja rakyat malaysia yang tidak makan kari. Melayu ,Cina dan India ,semuanya makan kari. Dari pagi sampailah ke malam, tanpa Kari pasti makanan kita kurang enak dan sedap. Ramai juga merungut apabila, kari yang di hidangkan tidak menepati cita rasa mereka. Itulah anra lumrah apabila kita makan kari .

baca juga : Kari Ayam Special .

Rakyat Malaysia dan Kari Memang Tidak Boleh di Pisahkan !
gambar Tumix
Selalunya Kari akan menjadi hidangan wajib jika di makan dengan roti, roti canai, nasi , mee dan lain-lain. Dari pagi lagi , rakyat malaysia akan menikmati kesedapan kari dengan makanan sarapan mereka. Walaupun menu sarapan selalunya banyak dan pelbagai. tetapi menu yang di apit dengan kari selalu menjadi pilihan. Contohnya roti Canai .

Apabila menjelang tengah hari, tibalah waktu rehat ketika bekerja. pastinya ramai yang akan memilih menu yang agak berat bagi menampung baki hari untuk mereka menyelesaikan tugasan mereka .Selalunya restoran maskan berlauk akan menjadi tumpuan pekerja ketika waktu makan. cuba lihat, menu yang mesti ada dalam lauk mereka . jawapannya kari .

Rakyat Malaysia dan Kari Memang Tidak Boleh di Pisahkan !
gambar www.resepiumi.com
Setelah selesai bekerja, maka pulanglah kerumah dan makan malam. mungkin bukan setiap hari menu kari menjadi pilihan.tetapi akan ada satu atau dua hari kita akan makan kari yang sama. sama ada kari daging,ikan dan ayam .Secara keseluruhannya, rakyat malaysia sentiasa melalui hari-hari mereka dengan kari .

Sebab itu , ada pendapat dari ilmuan dan orang-orang yang terkenal dengan perpaduan. mereka mengatakan bahawa rakyat malaysia susah untuk di pisahkan kerana apa yang mereka makan adalah benda yang sama. jadi adakah makanan menjadi asbab peraduan dalam kalangan rakyat malaysia ? kita sendiri mampu menilainya .

Orang cakap, kalau dah gila dengan kari mesti apa sahaja makanan yang hendak di makan mesti di letakkan juga kari bersamanya . tetapi ada juga yang mengatakan orang yang makan kari ni ada tabiat yang luar biasa atau tabiat yang lain dari lain . Macam di tulis dalam sebuah blog lain mengenai tabiat luar biasa penggemar kari. agak-agak korang ada tak tabia-tabiat tu ? korang tengok sendiri dekat blog ini .

Sememangnya kari ini sudah turun temurun. di tambah lagi dengan bercambahnya kedai-kedai restoran mamak yang banyak. maka pilihan kari juga makin banyak. kita hanya perlu membawa duit sahaja jika mahu makan. aku nak tanya jugak, apa pendapat korang bila makan kari ? kaum ibu, adakah resepi kari merupakan menu mudah untuk di sedia kan ? komen tau. :)

sekian ,


BIODATA KAMAL ADLI | PELAKON DRAMA ASSALAMUALAIKUM CINTA !

BIODATA KAMAL ADLI | PELAKON DRAMA ASSALAMUALAIKUM CINTA !

BIODATA KAMAL ADLI I Nama Kamal Adli sudah tidak asing lagi dalam kalangan artis-artis di Malaysia .Nama beliau juga sudah menjadi sebutan sejak beberapa tahun dahulu ketika beliau menceburi bidang lakonan. Pastinya ramai yang meminati aktor dan pelakon kacak ini . Berikut merupakan Biodata Kamal Adli , Pelakon drama Assalamualaikum cinta .


Biodata Kamal Adli , Pelakon drama Assalamualaikum cinta

Biodata Kamal Adli , Pelakon drama Assalamualaikum cinta


BIODATA KAMAL ADLI | PELAKON DRAMA ASSALAMUALAIKUM CINTA .



Nama Penuh : Ahmad Kamal Ahmad Adli
Nama Komersial : Kamal Adli
Asal : Pekan, Pahang
Status : Bujang
Drama : Sha dan Shah dan lain-lain
Filem : Abanglong fadil dan lain-lain

Seronok tengok watak yang di pegang kamal adli. Kalau dari awal korang ikut lakonan kamal adli, dia pernah muncul dalam drama bionik di tv3 membawa watak superhero. Dan aku rasa dah banyak watak yang di bawa kamal adli. wajahnya yang nampak tidak serius dan pelawak juga menjadi faktor dia di minati oleh rakyat Malaysia.

Korang rasa , bagaimana mutu lakonan Kamal adli ?

sekian .


SENARAI PELAKON DRAMA ASSALAMUALAIKUM CINTA !

SENARAI PELAKON DRAMA ASSALAMUALAIKUM CINTA !

SENARAI PELAKON DRAMA ASSALAMUALAIKUM CINTA I Drama Dia semanis Honey sudah pun melabuhkan tirai tayangan mereka pada minggu lepas. Kini Drama baru yang menggantikan drama Dia Semanis Honey adalah Assalamualaikum Cinta. Berikut Merupakan senarai pelakon drama Assalamualaikum Cinta :



SENARAI PELAKON DRAMA ASSALAMUALAIKUM CINTA !

SENARAI PELAKON DRAMA ASSALAMUALAIKUM CINTA

Tajuk Drama : Assalamualaikum Cinta .
Bil Episod : 20
Tarikh mula tayangan : 30 Mei 2016
saluran tayangan : Astro Ria dan Astro Ria HD
Waktu Tayangan : Isnin - Khamis ( 10 malam )
Senarai Pelakon : Ayda Jebat, Sahahrol Ridzwan , Emma Maembong , Kamal Adli , Wan Raja , Ieka Simone

SINOPSIS DRAMA ASSALAMUALAIKUM CINTA

Nampaknya 4 pelakon terkenal dan mempunyai ramai peminat bergabung dalam satu drama iaitu drama Assalamualaikum cinta. mesti gempak kan.


sekian.

p/s : Korang pernah tengok drama Hantu Selfie ? tak silap aku drama tu lakonan emma maembong dengan zizan razak . Selfie dah sampai jadi satu fenomena buat rakyat malaysia.


CARA NIAT PUASA RAMADHAN !

CARA NIAT PUASA RAMADHAN !

NIAT PUASA RAMADHAN I Saat Ramadhan menjelma , pasti ramai yang mencari panduan dan tatacara puasa yang betul . Jadi aku kongsikan dengan korang mengenai panduan puasa ramadhan. Ini macam recall balik sahaja apa yang kita pernah belajar sebelum-sebelum ini .

Untuk kali ini, kita recall mengenai Niat Puasa di Bulan Ramadhan. Nampak mudah,tapi ramai yang terlepas pandang. berikut merupakan niat puasa ramadhan .

Niat Puasa di Bulan Ramadhan !

Niat puasa Esok Hari !


NIAT PUASA RAMADHAN

Niat Puasa Sebulan Bulan Ramadhan !

NIAT PUASA RAMADHAN

Menurut para ustaz , terpulang untuk kita sama ada nak niat sebulan terus atau sehari mengikut hari yang kita puasa. jika kita niat puasa sebulan terus, kita tetap kena niat mengikut hari. 

Semoga bermanfaat untuk kita semua. Niat penting, kalau tak niat puasa , kita bimbang yang puasa kita tidak di terima. Selamat berpuasa. Jadikan ramadhan kali ini lebih baik dari sebelum-sebelum ini. insyaallah.

sekian.



GAMBAR JAMBATAN RUNTUH DI CAMERON HIGHLAND !

GAMBAR JAMBATAN RUNTUH DI CAMERON HIGHLAND !

GAMBAR JAMBATAN RUNTUH DI CAMERON HIGHLAND I Kejadian yang berlaku pada hari ahad di sebabkan oleh banjir kilat yang melanda Cameron Highland. Sebuah jambatan yan menghubungkan perkampungan orang Asli runtuh akibat dari kejadian tersebut.

baca juga : Gambar Ribut Kuat Di Langkawi,Kedah dan Perlis .

Di kawasan lain, 3 kereta dan motosikal hanyut di bawa Arus . terdapat sebuah kereta pelancong terhempap dengan pokok berikutan kejadian yang berlaku. kita doakan semuanya selamat dan kembali seperti sedia kala.

GAMBAR JAMBATAN RUNTUH DI CAMERON HIGHLAND



GAMBAR JAMBATAN RUNTUH DI CAMERON HIGHLANDGAMBAR JAMBATAN RUNTUH DI CAMERON HIGHLAND

GAMBAR JAMBATAN RUNTUH DI CAMERON HIGHLAND

**gambar siakap keli .

sekarang musim hujan, jadi hati-hatilah ya. dekat penang pun hujan jugak semoga kita di limpahi rezeki di sebabkan hujan yang melimpah ruah . Hujan itu rahmat.

sekian.

p/s : agak2 musim banjir macam ni, kereta biasa mesti susah nak redah banjirkan. kalau korang ada duit lebih, cuba beli kereta ni. mesti dapat tolong korang ketika dinaiki air. tengok sini .

5 PASAR RAMADHAN TERBESAR DI PULAU PINANG !

5 PASAR RAMADHAN TERBESAR DI PULAU PINANG !


Pasar Ramadhan sinonim dengan rakyat Malaysia ketika bulan ramadhan. Setiap tahun , tidak lengkap kemeriahan ramadhan tanpa Pasar Ramadhan. Pastinya ramai antara kita yang merindui Pasar Ramadhan. Kepelbagaian jenis lauk pauk, kuih muih dan minuman menjadikan setiap pengunjung yang ke Pasar Ramadhan akan terpaku dan rambang mata apabila mencari menu pilihan hati untuk berbuka puasa.

Tetapi kena ingat, jangan sampai membazir, beli sekadar keperluan untuk berbuka puasa sahaja. Pastinya , korang tertanya dekat mana Pasar Ramadhan terbesar di Pulau Pinang. mari aku senarai kan pasar Ramadhan terbesar di Pulau Pinang .

pasar Ramadhan terbesar di Pulau Pinang

Pasar Ramadhan Terbesar di Pulau Pinang .


1. PASAR RAMADHAN BAYAN BARU
2. PASAR RAMADHAN TAPAK PESTA
3. PASAR RAMADHAN TAMAN TUN SARDON
4. PASAR RAMADHAN BANDAR PERDA
5. PASAR RAMADHAN KEPALA BATAS


Aku selalu pergi dekat pasar ramadhan Bayan Baru. Dekat sikit dengan kawasan tempat tinggal aku . Seirus, pasar ramadhan ini menjadi tumpuan masyarakat malaysia tidak kira kaum. Melayu Cina dan India . semuanya berpusu-pusu membeli makanan di pasar ramadhan ketika bulan ramadahan. itulah kelebihan bulan ramadhan. dan kelebihan Islam itu sendiri sebagai agama rahmat kepada semua.

jom kongsikan tempat atau pasar ramadhan di tempat  korang ! nak tahu juga , pembaca blog aku ni selalu pergi mana kan. hehe komen ya.

sekian.

RUU 355 | 4 PERSOALAN DAN 4 JAWAPAN UNTUK KITA FAHAM !

RUU 355 | 4 PERSOALAN DAN 4 JAWAPAN UNTUK KITA FAHAM !

RUU 355 | 4 PERSOALAN DAN 4 JAWAPAN UNTUK KITA FAHAM !


RUU 355 I Lanjutan dari Pembentangan Pindaan Akta Mahkamah Syariah ( Bidang Kusa Jenayah ) 1969 atau ruu 355 yang di bentangkan baru-baru ini oleh Tuan Guru Haji Hadi di Parlimen ,Aku lihat ramai yang kecundang dalam memahami fakta di sebalik Pindaan Akta 355 ini. Lebih menyedihkan ada segelintir ummat Islam sendiri menghina pindaan Akta 355 ini dengan alasan Politik.

Sekarang sudah tiba masanya untuk kita faham apa itu ruu 355 dan Kenapa ia perlu di pinda ? . Sebelum baca ,kornag lapangkan minda dan buang sekejap semangat parti politik yang ada dalam diri korang sebalik hanya fokus kepada penerangan yang aku nak kongsikan ini .

APA ITU RUU 355 ?


Hukuman yang paling tinggi yang boleh di kenakan kepada persalah zina, khalwat dan bersedudukan adalah hukuman penjara 3 tahun atau Denda Rm 5000 atau juga sebatan sebanyak 6 sebatan atau mana-mana kombinasi bagi hukuman tersebut .

Akta Mahkamah Syariah ( Bidang Kuasa Jenayah ) 1965 telah menghadkan hukuman bagi persalah tersebut hanyalah terhad kepada 3 hukuman itu sahaja . Jadi RUU 355 adalah pindaan kepada Akta sedia ada dalam bidang kuasa mahkawah Syariah .



Kenapa Kena Pinda RUU 355 ?


Jika ada kerajaan negeri dari mana-mana negeri ingin menjatuhkan hukuman bagi pesalah tersebut dengan nilai yang lebih tinggi, maka hukuman tersebut terbatal jika kita tidak meminda akta 355. Pindaan akta 355 juga perlu mendapat persetujuan Ahli Parlimen. oleh sebab itu, Akta 355 ini perlu di pinda dan di bentangkan di parlimen .

Keperluan Pinda RUU 355 ?


Ramai pemimpin yang mengatakan masih terlalu awal untuk di laksanakan hukuman hudud di negara kita ini . Namun , kena ingat masalah sosial dalam negara meningkat saban hari. pelbagai statistik yang di keluarkan oleh jabatan kerajaan tetapi statistik itu makin hari makin bertambah sama ada  kes khalwat, buang bayi dan gejala sosial yang lain .

Pindaan Akta 355 ini penting bagi memberi kuasa kepada Jabatan Agama dan Mahkahmah syariah setiap negeri untuk meningkatkan kadar hukuman kepada pesalah khalwat, zina dan bersedudukan. Ia tidak lain untuk menambahkan kegerunan masyarakat terhadap hukuman tersebut seterusnya menjauhkan diri dari perkara-perkara maksiat tersebut .

Perlu ke Non-Muslim Takut dengan Pindaan RUU 355 ?


Jawapan aku, tidak perlu taku. kerana Akta mahkamah syariah hanya berkuatkuasa kepada orang Islam sahaja. Malah Orang bukan Islam masih terikat dengan mahkamah sivil seperti sedia kala. jangan risau dan jangan takut. Islam bukanlah agama yang menindas seperti yang di war-warkan oleh sesetengah pihak . Islam agam rahmat kepada setiap makhluk .

Aku rasa, korang faham apa yang aku ingin sampaikan mengenai fakta Akta 355 yang dibentangkan oleh Tuan Guru Haji Hadi baru-baru ini . Bagi ummat Islam , rujuklah alim ulama untuk mendapatkan gambaran mengenai apa yang di bawa oleh Pas terhadap pindaan akta 355 ini. Buang jauh-jauh sifat politik yang tidak matang dalam diri. semoga politik itu menjadi rahmat kepada kita semua.

Analogi mudah, baru-baru ini ada akta yang ingin di pinda mengenai penderaan Haiwan. Bagi mengelak dari gejala tersebut berlarutan akta baru telah di nyatakan dnegan hukuman bagi pesalah di pertingkatkan dari denda RM 200 ke RM 50 ribu. jadi kalau binatang kita nak selamatkan, apa salahnya kita pinda akta 355 untuk selamat Manusia . Cuba fikir-fikir kan.

sekian .

 Rujukan :
1. https://www.facebook.com/pindaakta355/posts/1606075066334446
2. http://agc-blog.agc.gov.my/agc-blog/?p=2079

TROLL ORANG RAMAI DENGAN CERMIN MATA !

TROLL ORANG RAMAI DENGAN CERMIN MATA !


KISAH TROLL ORANG RAMAI DENGAN CERMIN MATA I Kisah ini berlaku di London pada beberapa hari lalu. ada sekumpulan budak-budak atau remaja di sana melakukan prank atau troll kepada beberapa pengunjung sebuah muzium seni. Troll ini bukanlah seperti panggilan hangit yang di lakukan di Malaysia macam panggilan hangit Mark Adam . Tetapi ia macam seperti memberi persoalan kepada pencinta bahan seni di sana dan di dunia. Kita selalu tengok hasil seni yang di pamerkan dalam pameran-pameran di Malaysia mahupun di Luar Negara.

Kadang-kadang kita sendiri hairan dengan kualiti dan kehebatan sebuah karya seni yang di anggap seperti hanya melempar cat pada kertas putih. Kalau bahasa kasar sikit lukisan seperti budak tadika buat mampu memperoleh harga ribuan malah jutaan ringgit. Macam tak masuk akal. apabila kita bertanya kepada mereka yang meminatinya, sudah pasti jawapan mereka adalah itulah seni,tinggi nilainya.

Apa yang di lakukan oleh remaja ini adalah mereka meletakkan sebuah cermin mata di lantai Muzium Seni terbabit . Ini yang berlaku kepada pengunjung yang melakukan lawatan di Muzium Seni berkenaan. Jom tengok reaksi mereka .

KISAH TROLL ORANG RAMAI DENGAN CERMIN MATA

KISAH TROLL ORANG RAMAI DENGAN CERMIN MATA

KISAH TROLL ORANG RAMAI DENGAN CERMIN MATA

KISAH TROLL ORANG RAMAI DENGAN CERMIN MATA

Mungkin , kita hanya menilai kepada gambar sahaja. dari gambar ini kita lihat ramai pengunjung yang turut memberi perhatian kepada sepasang cermin mata yang di letakkan di lantai . Adakah ia juga merupakan karya seni hebat seperti karya seni lain ? aku rasa, mereka amat menghargai apa yang ada di Muzium terbabit. kalau aku pergi muzium, aku akan tengok semua benda yang ada di sana. walaupun benda remeh, aku still akan perhatikan dan ambil tahu kisah di sebalik perkara terbabit.

Bukan apa, kadang-kadang perkara remeh yang kita anggap remeh itu sebenarnya perkara yang patut di titik beratkan. tapi aku tak tahulah tujuan sebenar mereka melakukan prank macam ni kan. hehe lawak pun ada. Rancangan ini juga di akui sendiri oleh Tuan yang buat dalam Twitter mereka .

Aku harap tak ada yang buat dekat Malaysia. hehe. Bukan Apa, janganlah ambil kesempatan dengan memperbodohkan orang lepas tu hebahkan di media Sosial. tak berbaloi buat macam tu kan. korang rasa macam mana ?

sekian.

p/s : kita asyik tengok orang troll itu dan ini. korang pernah terfikir tak troll ni kadang2 tak bagus . yela, kita nak memperbodohkan kebodohan orang sebagai bahan lawak. betul tak ? lebih baik korang tengok ini. binatang di selamatkan oleh orang yang bertanggung jawab. sebak lak tengok. yela ,sekarang ni tak ramai yang mampu berkelakuan baik seperti mereka. tengok di sini .


4 TEMPAT MENARIK DI PULAU PINANG YANG WAJIB DI LAWATI KETIKA CUTI SEKOLAH !

4 TEMPAT MENARIK DI PULAU PINANG YANG WAJIB DI LAWATI KETIKA CUTI SEKOLAH !


TEMPAT MENARIK DI PULAU PINANG | Bermulanya cuti sekolah pada esok hari menandakan cuti sekolah yang panjang bermula. Jadi pelbagai rancangan telah di atur sama ada keluar bercuti mahupun duduk di rumah dan goyang kaki. hehe seharusnya, kita sebagai ibu dan bapa sudah mempunyai rancangan cuti sekolah untuk anak-anak. Mungkin anak-anak juga mempunyai plan mereka sendiri namun kita boleh sesuaikan jadual mereka dengan kita agar masa cuti mereka tidak di abaikan begitu sahaja.

Aku nak cadangkan 4 tempat menarik untuk di kunjungi di Pulau Pinang. Mungkin korang sudah baca mengenai Pesta Durian Penang yang berlangsung sejak minggu lepas dan bakal berakhir pada bulan ogos nanti. Boleh juga kalau ingin di masukkan kedalam List tempat menarik untuk di lawati.

Namun , aku ingin juga senaraikan 4 tempat menarik di Pulau Pinang yang perlu di kunjungi bagi sesiapa sahaja yang melawat Pulau Pinang. Tempat-tempat tersebut adalah


1.  Masjid Negeri Pulau Pinang .

Jarang sekali orang akan meletakkan Masjid sebagai tempat untuk di lawati. Namun bagi aku apa salahnya kita tumpang solat di Masjid Negeri sambil melihat keindahan seni binanya yang menjadi syiar masyarakat ummat Islam di Negeri Pulau Pinang. Jadual kuliah juga penuh setiap malam.

TEMPAT MENARIK DI PULAU PINANG YANG WAJIB DI LAWATI  KETIKA CUTI SEKOLAH

gambar google

2. Taman Negara Pulau Pinang.

Sejujurnya Taman Negara Pulau Pinang sudah lama wujud di negeri Pulau Pinang. Lokasinya yang terletak di Teluk Bahang menjadikan tempat ini agak terpencil dan jarang di lawati orang ramai. Antara aktiviti yang korang boleh buat di sini adalah Jungle Tracking Melihat penyu bertelur dan sebagainya . Aku cadangkan kalau aktiviti keluarga mesti meriah di samping korang juga boleh bermain di tepi Pantai sepanjang track yang di sediakan.

TEMPAT MENARIK DI PULAU PINANG YANG WAJIB DI LAWATI  KETIKA CUTI SEKOLAH

gambar : www.nre.gov.my

3. Taman Burung Pulau Pinang.

Taman Burung Pulau Pinang yang terletak di Seberang Jaya,Pulau Pinang antara tempat yang menjadi kewajiban bagi penggemar-penggemar haiwan untuk menambah ilmu mengenai haiwan yang digelar burung. Pelbagai spesies yang terdapat di taman Burung Pulau Pinang ini menjadikan ia sebagai destinasi untuk membawa kanak-kanak sebagai medan untuk mereka mengenali hidupan lain seperti burung.

TEMPAT MENARIK DI PULAU PINANG YANG WAJIB DI LAWATI  KETIKA CUTI SEKOLAH

gambar : sarimah6052.blogspot.com

4. Taman Rama- Rama Pulau Pinang .

Keunikan lama yang di beri nafas baru iaitu Taman Rama-Rama Pulau Pinang yang baru sahaja di buka semula setelah beberapa tempoh pengubahsuaian di lakukan. Kelihatan seperti sebuah dimensi baru bagi pendidikan kepada kanak-kanak dan juga dewasa mengenai Rama-rama. Pelbagai spesies rama-rama terdapat di sini sama ada yang masih hidup mahupun yang sudah di awet sebagai bahan tontonan kepada pengunjung .
TEMPAT MENARIK DI PULAU PINANG YANG WAJIB DI LAWATI  KETIKA CUTI SEKOLAH

gambar : google

Pendek kata, 4 tempat menarik di Pulau Pinang yang wajib di lawati ketika cuti sekolah ini hanya lah sedikit sahaja dari tempat-tempat menarik lain yang ada di negeri Pulau Pinang. Insyaallah nanti kalau ada kesempatan aku akan senaraikan lagi beberapa tempat yang menarik untuk di lawati. mungkin juga tempat makan menarik di negeri Pulau Pinang.

sekian.

p/s : korang tahu tak ? Hanya dengan Minyak RM 50 korang boleh 10 tempat berdekatan Kuala Lumpur !. Betul ke ? cam tak caya jerr. tengok dekat sini .


JUARA TAHFIZ MUDA ASTRO OASIS 2016 !

JUARA TAHFIZ MUDA ASTRO OASIS 2016 !

JUARA TAHFIZ MUDA ASTRO OASIS I Setelah beberapa minggu beraksi di pentas Tahfiz Muda Astro Oasis , akhirnya mereka menemui penghujungnya apabila berlangsungnya Pentas Final Tahfiz Muda Astro Oasis 2016 . Majlis tersebut di adakan semalam bagi melabuh tirai musim pertama Tahfiz Muda. Satu program keagaaman yang di anjurkan oleh Astro Oasis bagi memupuk minat menhafaz Al-Quran dari kalangan kanak-kanak mahupun dewasa .

JUARA TAHFIZ MUDA ASTRO OASIS 2016 !


Berikut merupakan keputusan Juara Tahfiz Muda Astro Oasis 2016 !

Juara :Mohamad Aqil Khair Bin Mohamad Fairos . [Tahfiz Muda Aqil ]
Naib Juara : Fatimah Azzahra Bukhari [ Tahfiz Muda Fatimah ]
Tempat ke Tiga : Muhammad Syadril Idham Sable [ Tahfiz Muda Syadril ]
Tempat keempat : Tahfiz Muda Amir

JUARA TAHFIZ MUDA ASTRO OASIS 2016 !

VIDEO PENGUMUMAN JUARA TAHFIZ MUDA ASTRO OASIShttp://lynk.my/DFrI

Juara membawa pulang Hadiah RM 10 ribu ringgit dan Trofi serta pakej umrah untuk dua orang .

Semoga usaha baik seperti program Tahfiz Muda ini diteruskan pada sesi dan tahun yang akan datang. Jangan hanya kita mengejar dunia hingga kita lupa akhir. jangan kita sibuk dengan konsert serta hiburan semata, hakikatnya al-quran itu sendiri diturunkan sebagai panduan , hiburan kepada ummat Islam.

**gambar astro gempak

Sekian.

p/s: korang kaki selfie ? pernah tak korang terfikir yang selfie korang tu betul tatu tidak ? nak jadi legend dengan berselfie . Tengok sini .


DUIT MENGALIR BAGAIKAN AIR !

DUIT MENGALIR BAGAIKAN AIR !

REZEKI BANYAK I Duit mengalir macam air terjun yang mencurah-curah. itulah yang di istillah kan kepada duit gaji bulanan  yang akan mencurah-curah dan kemudiannya hilang dari pandangan. Perasaan gembira ketika dapat duit gaji hilang apabila kita tunggu dan dia di habiskan begitu sahaja. Bil-bil dan hutang menjadi target utama duit gaji bulanan.

Tapi apakan daya, itulah tanggung jawab kita ke atas apa yang kita guna. contohnya kereta, moto , rumah dan sebagainya. kalau kita tak bayar, siapa lagi yang nak bayar. betul tak?  jadi kita relakan sahaja walaupun hati rasa berat. Tetapi ada satu kes bila mana kita perlukan duit, masa itu jugalah pelbagai manusia datang untuk meminta duit.

REZEKI BANYAK I

Adakala kita ingin membeli sesuatu, tiba-tiba adalah insan yang datang meminta kita duit . Mungkin juga duit pinjaman pelajaran dan sebagainya. kadang-kadang rasa macam ada orang plan benda ni.dalam hati mesti cakap " on time jer " semua benda ni nak mai. hehe hakikatnya itulah percaturan Allah kepada hamba-hambanya. kita kena redha dan mengutamkan perkara yanng lebih penting.

itulah konsep rezeki bagi manusia, duit kita bukan 100% milik kita, ia ada milik orang lain. jika ada rezeki lebih kongsikan dan berikan kepada mereka yang memerlukan . Semoga rezeki kita bertambah-tambah dan di berkati.

sekian.


ZTE BLADE V7 LITE | AKU PALING SUKA CIRI INI !

ZTE BLADE V7 LITE | AKU PALING SUKA CIRI INI !


ZTE BLADE V7 LITE I Kali ini, aku nak kongsikan mengenai satu model telefon bimbit yang baru di lancarkan pada Febuari 2016 yang lalu. kira barang panas lagi ni. ZTE BLADE V7 LITE ,  merupakan model baru bagi jenama ZTE . Telefon bimbit ini mempunyai pelbagai ciri-ciri yang unik dan menarik bagi penggemar telefon bimbit untuk memilikinya .

ZTE BLADE V7 LITE mempunyai beberapa ciri unik yang sentiasa menjadi keperluan bagi seorang pengguna telefon bimbit. Antara ciri yang di miliki oleh ZTE Blade v7 Lite adalah  Multifunction Finggerprint Sensor yang mana memboleh kan kita membuat 3 perkara dengan hanya menggunakan jari . Aku paling suka ciri Multifunction Finggerprint Sensor yang ada pada ZTE Blade V7 Lite ini .

ZTE Blade V7 Lite


Korang boleh unlock  phone korang selepas korang dah off handphone. Kedua, korang juga boleh melakukan apps lock dan yang terakhir adalah apps Shorcut. korang boleh direct ke applikasi yang korang nak dengan hanya menggunakan jari. terhad kepada 5 aplikasi untuk 5 jari anda.Unikkan ciri ini . Oleh sebab itu aku paling suka dengan ciri multifunction Finggerprint Sensor ni .kita tahu adakala kita nk cepat dalam beberapa perkara. bila on phone jer, boleh terus buka apps yangkita nak, tak perlu ke menu dan ia menjimatkan masa kita .

Antara ciri lain yang ada pada ZTE Blade V7 Lite adalah seperti berikut :

CIRI-CIRI ZTE BLADE V7 LITE ?

  • 13MP AF/8 MP Camera [ Rear & Front Flash ]
  • QuadCore Prossesor [2GB RAM/16GB ROM ]
  • Metallic Body
  • SuperSlim 7.9mm
  • Android 6.0 Marshmallow 


Harga ZTE Blade V7 di Malaysia ?

RM 699 sahaja ! tetapi untuk promosi dalam tempoh tertentu harga menjadi RM 499. Korang boleh dapatkan dengan harga promosi jika korang membeli dengan Lazada . Boleh lah ke laman web Lazada .

Boleh Selfie ke dengan ZTE Blade V7 Lite ?

Penggemar Selfie pastinya korang tertanya-tanya , mampukah telefon bimbit ZTE Blade V7 Lite ini memberi kepuasan kepada penggemar Selfie ? jawapan aku adalah ya. Dengan camera 8MP di camera hadapan di sertakan pula dengan LED light dibahagian hadapan menjadikan gambar yang di ambil dalam keadaan terbaik .


ZTE Blade V7 Lite
Pendek kata, kalau korang nak telefon bimbit yang  mempunyai ciri-ciri yang aku tulis dekat atas ni, sudah pasti ZTE Blade V7 Lite menjadi pilihan korang. Di samping harganya hanya RM 499, korang sudah boleh memiliki satu telefon bimbit pintar dan yang penting boleh selfie ! hehe untuk maklumat Lanjut, korang boleh layari laman web ZTE Devices .

sekian.

This post is an entry for the InvolveAsia x Lazada MY blogger contest. ZTE Blade V7 Lite and Lazada voucher sponsored by Lazada Malaysia and shopcoupons.
DRAMA MELAYU SENANG NAK AGAK APA YANG BERLAKU LEPAS ITU !

DRAMA MELAYU SENANG NAK AGAK APA YANG BERLAKU LEPAS ITU !

DRAMA MELAYU I Sejak dua menjak ni , aku perasan ramai dah rakyat Malaysia yang begitu meminati Drama-drama melayu di kaca Tv . Drama yang menjadi sebutan ramai antaranya Drama Duda Terlajak Laris, Dia semanis Honey dan juga Demi Cinta Ain . Kesemua Drama ini mempunyai peminat-peminatnya sendiri sama ada peminat lakonan mereka malah peminat kepada pelakon-pelakon dalam drama tersebut.

Kalau korang perasan, kebanyakkan drama melayu , kita boleh predict atau boleh jangka apa yang akan berlaku selepas itu . Kebanyakkannya mempunyai jalan cerita yang sama cumanya barisan pelakon setiap drama itu sahaja berbeza . aku ambil contoh drama Dia Semanis honey . ada satu watak perempuan baik dan juga seorang watak perempuan jahat yang akan mengganggu keluarga si perempuan baik tersebut.

Baca juga : Kalau Tengok Drama Melayu Mesti..

Kes yang sama cuma pelakonnya yang berbeza. Aku ambil contoh drama Tundukkan Playboy itu. Ada seorang watak perempuan baik dan seorang watak perempuan jahat yang cuba menggoda dan memecah belahkan keluarga si perempuan baik . Dua Drama berbeza ,pelakon yang berbeza dan jalan cerita yang sama. aku perasan benda ni bukan dua drama yang aku sebut sahaja, kebanyakkanya mesti jalan ceritanya begitu rupa .

Cumanya kalau korang perasan Drama Duda terlajak Laris adalah drama yang agak lain dari drama-drama yang aku sebut dekat atas. Tiada watak perempuan jahat di dalam drama ini cumanya jalan cerita drama ini memberi gambaran yang tidak logik sehinggalah ke akhir episod. satu perkara yang unik dan menarik kalau korang tonton drama duda terlajak laris .

Drama mak cun 2

Begitu juga dengan drama Anakku Diva, Mak Cun dan yang lain. jalan cerita mereka berbeza untuk target person yang menonton drama tersebut .Bukan hanya ia di ambil 100% dari novel dan aku yakin  drama-drama di tv bukan lah ambil 100 % dari novel sebaliknya mungkin 80 % atau 60% dari novel.walaupun ambil idea dari novel, tetapi rakyat malaysia begitu menyukai drama-drama sedemikian rupa .

Mungkin aku ja dalam malaysia ni suka pandang drama melayu dari pandangan berbeza . hehe sebab itu aku jarang tengok drama melayu kalau aku dah boleh baca jalan cerita dia. korang pulak ? peminat tegar drama melayu, apa pendapat korang mengenai hal ini ? aku yakin ramai yang menonoton drama melayu terutamanya drama dia semanis honey . kaaan. komen lah dekat bawah yer.

sekian.

p/s: tak termasuk lagi yang rajin dok buat pick uplines. ermm apa lah nak jadi sekarang ni. kalau pick up lines tu menjadi , okay lah . kalau tak jadi. apa sebab dia ? tengok sini .

GAMBAR RIBUT KUAT DI KEDAH DAN PERLIS !

GAMBAR RIBUT KUAT DI KEDAH DAN PERLIS !

GAMBAR RIBUT DI LANGKAWI,KEDAH DAN PERLIS I Kejadian yang di laporkan berlaku Petang tadi Di sekita kawasan kedah terutamanya di Langkawi dan Perlis . Kita doakan semua rakyat negeri Kedah dan Perlis Selamat dari mala petaka dan perkara buruk.


beberapa bulan lepas aku sempat singgah perlis, masa tu cuaca amat panas. berbeza dengan sekarang. sungguh Allah itu lebih berkuasa dari makhluk. Dia mamapu mengubah keadaan dengan sekelip mata sahaja. Beriut merupakan gambar ribut di langkawi, kedah dan perlis.



GAMBAR RIBUT DI LANGKAWI,KEDAH DAN PERLIS

GAMBAR RIBUT DI LANGKAWI,KEDAH DAN PERLIS

GAMBAR RIBUT DI LANGKAWI,KEDAH DAN PERLIS

GAMBAR RIBUT DI LANGKAWI,KEDAH DAN PERLIS

GAMBAR RIBUT DI LANGKAWI,KEDAH DAN PERLIS

GAMBAR RIBUT DI LANGKAWI,KEDAH DAN PERLIS

GAMBAR RIBUT DI LANGKAWI,KEDAH DAN PERLIS

**gambar page : Oghang utara dan SK
Risau bila melihat kejadian-kejadian yang tidak di duga macam ni. bermula dari kemarau kemudian hujan lebat kini ribut pula. kita doakan semoga Keadaan ini reda dan kembali seperti biasa. semoga kita semua selamat di mana-mana kita berada.

sekian.

SENARAI PELAKON DRAMA SEINDAH TAKDIR CINTA !

SENARAI PELAKON DRAMA SEINDAH TAKDIR CINTA !


SENARAI PELAKON DRAMA SEINDAH TAKDIR CINTA I Drama baru ini akan mula di tayangkan pada 25 mei 2016. Drama ini akan menggantikan Drama Duda terlajak laris yang sedang di tayangkan di Tv 3 . Drama ini akan di bintangi pelh Amyra Rosli dan Saharol Ridzwan . Berikut merupakan Senarai Pelakon Drama Seindah Takdir Cinta .

Senarai Pelakon Drama Seindah Takdir Cinta

SENARAI PELAKON DRAMA SEINDAH TAKDIR CINTA

Tajuk Drama : Seindah Takdir Cinta
Bil Episod : 28
Tarikh Tayangan : 25 Mei 2016
Saluran Tayangan : Tv 3
Waktu Tayangan : 7 malam, Isnin Hingga Khamis
Senarai Pelakon : Amyra Rosli, Saharul Ridzwan, Redza Rusli , Haff Ridzuan,Azri Iskandar, Ifa raziah, Lydia Saimon, Tatty Hassan , Raja Ema, Aidit Noh

Selepas Drama duda terlajak laris yang psyco ramai orang, hehe korang boleh menonton drama baru iaitu Drama seindah Takdir Cinta. aku tengok iklan macam best ja.

Sinopsis drama seindah takdir cinta.

sekian.

BILLBOARD JATUH, SEORANG LELAKI TERBUNUH !

BILLBOARD JATUH, SEORANG LELAKI TERBUNUH !


TERKINI I Kejadian ini berlaku di Melaka , Seorang warga emas berusia 64 tahun meninggal dunia di tempat kejadian apabila sebuah bill board terjatuh menghempap nya dalam satu kejadian yang berlaku hari ini. Warga emas terbabit di dapati berada di tepi jalan ketika kejadian berlaku.


Kejadian ini berlaku ketika warga emas terbabit berada di Simpangan Traffic Light Klebang . Selain itu cuaca setempat juga agak tidak baik berikutan hujan dan angin kuat. Papan Tanda " Don't Mess with Mallaca " itu jatuh dan menyebabkan mangsa meninggal dunia di tempat kejadian.

Malaysia Hari ini

Pihak polis berkata, satu postmortem telah di lakukan . Mangsa merupakan Ahmad Yusop Omar, 64 tahun.

Kita doakan agar roh beliau di cucuri Rahmat dan di tempatkan bersama orang-orang yang soleh . Aaamiin

Al-fatihah

sekian.

Sumber berita : https://sg.news.yahoo.com/man-crushed-death-fallen-billboard-030550726.html


GAMBAR LETUSAN GUNUNG BERAPI SINABUNG SUMATRA !

GAMBAR LETUSAN GUNUNG BERAPI SINABUNG SUMATRA !

GAMBAR LETUSAN GUNUNG BERAPI SINABUNG SUMATRA I Pada hari sabtu yang lalu, berlakunya satu letusan gunung berapi di daerah Sumatra utara. Letusan tersebut berlaku di gunung Sinabung-sumatra utara . Aku tengok gambar letusan gunung berapi ini pun dah menggerunkan diri. inikan pulak orang ramai di kawasan berkenaan . Berikut merupakan gambar letusan gunung berapi Gunung Sinabung -Sumatra :

GAMBAR LETUSAN GUNUNG BERAPI GUNUNG SINABUNG-SUMATRA :
Kredit: Selamat Pagi Indonesia

GAMBAR LETUSAN GUNUNG BERAPI SINABUNG SUMATRA !

GAMBAR LETUSAN GUNUNG BERAPI SINABUNG SUMATRA !

GAMBAR LETUSAN GUNUNG BERAPI SINABUNG SUMATRA !

GAMBAR LETUSAN GUNUNG BERAPI SINABUNG SUMATRA !

GAMBAR LETUSAN GUNUNG BERAPI SINABUNG SUMATRA !

Subhanallah , gunung berapi juga merupakan salah satu makhluk tuhan yang di ciptakan sebagai peringatan bagi Manusia . Kadang-kadang peringatan Allah kepada manusia didatangkan melalui fenomena alam seperti Tsunami, hujan lebat, kemarau panjang dan sebagainya. Cumanya, manusia ini jarang mengerti teguran tuhan buat mereka.

Semoga kita semua ambil iktibar dari peristiwa letusan gnung berapi sinabung sumatra .

sekian.

PESTA DURIAN PENANG BERMULA !

PESTA DURIAN PENANG BERMULA !

PESTA DURIAN PULAU PINANG I Baru-baru ini aku ada sembang di blog mengenai Menu musim Durian yang Paling laku . Hari ini aku nak bagi tau pulak mengenai Pesta Durian Penang ! Pesta Durian ini merupakan acara tahunan bagi negeri Pulau Pinang bagi menarik peminat-peminat durian mahupun pelancong luar untuk datang ke pulau Pinang .

Pesta Durian ini anjuran Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan beberapa lagi penganjur. Selalunya, Pesta ini memang mendapat perhatian umum terutamanya bagi peminat-peminat durian dari seluruh tanah Air . Pulau Pinang juga terkenal dengan syurga makanan dan juga kawasan yang mempunyai durian yang sedap berbanding tempat lain.

Pesta Durian Penang

Bagi yang berminat menyertai atau mengadiri Pesta Durian ini , Dekat bawah ini ada sedikit maklumat untuk korang . Datang pada waktu musim durian jer tau. hehehe Gambar sumber : Page oghang utara


Pesta Durian Penang


Pesta Durian Penang

Peminat-peminat durian, korang tunggu apa lagi. pakat mai lah ke Pulau Pinang yang banyak gila durian ni . hehe 

sekian.

p/s : Selalunya bila peniaga durian nak meniaga , mesti bawa kereta jenis ni. tahan lasak ke? boleh masuk dalam sungai ? tengok di sini.


KENAPA ORANG LAIN SUSAH NAK FAHAM KITA ?

KENAPA ORANG LAIN SUSAH NAK FAHAM KITA ?

KENAPA ORANG LAIN SUSAH NAK FAHAM KITA I Banyak persoalan yang berbunyi " kenapa orang lain susah nak faham kita kan ? " berlegar dalam fikiran kawan-kawan aku . Mungkin juga mereka rasa diri mereka kurang di fahami oleh orang lain atau juga orang lain tidak memberi ruang kepada mereka untuk menyatakan apa masalah mereka.

Aku simpulkan persoalan tersebut kepada beberapa perkara. Pertama, kenapa  orang lain susah nak faham kita ? adalah kerana kita tidak memberi tahu mereka mengenai masalah kita. Sebab manusia ini ada banyak jenis dan banyak ragam. adalah susah untuk kita meminta ruang dari mereka supaya di khususkan untuk kita. Sebaliknya kitalah kena bagi tahu mereka supaya apa yang kita alami tidak di tanggung seorang diri .

Kalau dah berkeluarga, rakan paling rapat sudah pasti suami atau isteri . maka berceritalah antara satu sama lain . agar kita saling memahami dan saling mempercayau antara satu sama lain.
KENAPA ORANG LAIN SUSAH NAK FAHAM KITA ?

Yang kedua , Kenapa Orang lain susah nak faham kita ? Kita susah untuk di fahami . Mungkin kita rasa kita cukup untuk di kenali dan di fahami. tetapi bagi kawan-kawan kita, kita mungkin hanya akan menyusahkan mereka, jika mereka terus belajar memahami diri kita. Mungkin juga mereka sudah cuba memahami kita tetapi akhirnya mereka sendiri buntu untuk memahami kita. maka apabila terjadinya macam itu, hilang lah mereka dari hidup kita atau kehadiran kita hanya sebagai pelakon tambahan dalam hidup mereka.

Dan yang terakhir, kenapa orang lain susah nak faham kita ? adalah di sebabkan kita sendiri . Kita yang terlalu sangka buruk dengan kawan-kawan sedangkan mereka juga manusia, mereka juga berkeluarga, mereka juga bermasyarakat. jadi mereka juga mempunyai masalah mereka sendiri.Mungkin ketika kita meminta perhatian, mereka juga ada masalah yang perlu di selesaikan , jadi kita di abaikan seketika.

tetapi kita pulak yang terasa entah ke mana. aku akui, susah nak bagi orang faham kita jika kita sendiri tak fahamkan diri kita mengenai kawan-kawan kita. Orang selalu cakap, kalau kita hargai orang, orang akan hargai kita. Itulah dunia. what you give, you get back. Jadi, tak perlu lah sedih bila seorang tak faham kita, sedangkan lagi beribu orang memahami kita. chillax dan move on . senyum selalu.

KENAPA ORANG LAIN SUSAH NAK FAHAM KITA ?

sekian.

GAMBAR TAMAN ECO RIMBA KL - HUTAN SIMPAN BUKIT NENAS !

GAMBAR TAMAN ECO RIMBA KL - HUTAN SIMPAN BUKIT NENAS !

TAMAN ECO RIMBA KUALA LUMPUR I Pastinya ramai yang menganggap Kuala Lumpur hanyalah sebuah pulau kaca atau hutan kaca. tetapi tak ramai tahu dalam kawasan kuala lumpur juga ada kawasan hijau dan hutan simpan. Apa yang ada di taman eco rimba kuala lumpur ? mesti korang tertanya-tanya kan. Berikut merupakan gambar taman eco rimba Kuala Lumpur .

Gambar Eco Rimba Kuala Lumpur


Gambar Eco Rimba Kuala Lumpur


Gambar Eco Rimba Kuala Lumpur

Gambar Eco Rimba Kuala Lumpur

Gambar Eco Rimba Kuala Lumpur

Gambar Eco Rimba Kuala Lumpur

gambar sumber siakap keli .

Taman Eco Rimba Kuala Lumpur ini terletak berhampiran dnegan Menara Kuala Lumpur. korang boleh rujuk link ini (google map ). Kalau korang berkelapangan boleh la singgah di Taman Eko Rimba Kuala Lumpur ini . Mesti best sebab iai di kelilingi oleh tumbuhan hijau. mesti cantik .

Sekian. :)

Kataubaid© .