Rindu..

Rindu..

Bismillah..alhamdulillah..hri ni kita msih dpt hidup di muka bumi Allah yg indah lgi cantik..

Aku bru abih exam..enjoy baq haangg..abih exam tanda summer break brmula..huhu..haappy tk trhingga..kwan2 pun bnyak dah pulng ke malaysia..mmbuatkan aku trasa sayu dan sedih..knapa  aku masih kt sini!!!

Aarrghhhh..

Rindu kwan2 dan rindu gak kat family kt malaysia..rindu kt si-dia.. #ehh..

Aku ngan housemate aku tgh mnghitung hari gak nii..awat laaa lambt sgt masa berlalu niii...haiiihh..rindu nasi kandaq!!!

Hahaha

Laappaarr laaa..t klau da rezeki..kita jumpa kat malaysia yerrr.. Bye bye..

*menikmati hri2 terakhir*

Sekian..wslm..

Ubaidullah..

Pak cik Ahmad

Pak cik Ahmad

Dr : Assalamualaikum pak cik ahmad..
PC : walaikumsalam doktor..
Dr tgk history pakcik pada fail pesakit..dahi berkerut..merenung lama kat pak cik ahmad dan ahli keluarga di sekeliling pak cik ahmad..

Pak cik Ahmad rasa tak sedap hati dgn renungn doktor tu td..bgitu juga dgan ahli kluarga yg lain..

Pak cik Ahmad bersuara.."doktor..cm na dgan pnyakit pak cik ni? Bilaa boleh pak cik balik? "

Doktor yg dr td asyik dgn fail pak cik ahmad mngangkt kpala nya dan memandng pak cik ahmad..muka doktor mnunjukkan riak wajah yg agak menakotkn..

'pak cik..sy harp pak cik akan trus tabah dgan keaadaan yg akn pak cik tmpuh lpas ni..siapkn amaln yg scukupnya ya pak cik..hrp lps ni tk tinggal solat dah..buat benda2 baik2 je ya pak cik..'

"Knpa doktor sya tk baik ker?"

Doktor masih mnunjukkn muka yg muram..

"Pak cik baik..cuma tmbhkn lgi bnda yg baik2 ya.."

Doktor melemparkan snyuman tawar..

Pak cik ahmad tk puas hati..truk sgtkah sakit dia smpai doktor ckp cm dia akn pergi buat selama2nya..

Doktor beralih kt kluarga pak cik ahmad..membri nasihat agar tk putus berdoa walau apa yg berlaku..jgn tinggal solat n baca alquran..

Mereka hangguk kpla tanda setuju..

"Knp dgan saya? "Pak cik ahmad bersuara..

Sbnrnya pak cik..

Berdebar jntung..lub dub lub dub lub dub..

"Pak cik hnya ada satu jumaat je lagi.."

Tnpa smpat mnunggu doktor mnghabiskn ayatnya..kluarga pak cik ahmad mnitiskn air mata..pak cik ahmad juga menangis..pelbgai persoalan yg timbul..suasana hening seketika..btul juga kta doktor..suh aku jgn tinggal buat baik..kluarga pak cik ahmad juga paham dan hrpkn yg trbaeekk tuk pak cik ahmad...

Doktor jdi hairan..sbb pa ahli kluarga ngan pk cik ahmad mngis teresak..

"Kenpa ni pak cik? Knp mnangis? "

"Pak cik bnyak dosa doktor..Allah je tahu..nasib baik doktor bgtau pak cik da sekali lgi jumaat..smpat laa pak cik bertaubat doktor.."

Fauzi anak pak cik ahmad kta mereka amat syng kan bapa mereka..ttb dia trfikir..hri jumaat tinggal dua hari jee..lps jumaat nii
..insan yg dikasihi ni tk kn muncul dah dlm hidup mereka..suasana sayu sbntr..

Doktor jdi makin heran..

"Pak cik..saya ckp pak cik ada satu lgi jumaat kat sini..hri sabtu pak cik boleh rumah..bila balik rumah t..leh la pak cik buat kerja baik2..p masjid..n sbgainyaa.."

"Yeka doktor?"

"Btul laa..len kali bg sya ckp habih dlu k..ish2.."

" krik krik krik krik krik krik krik krik krik "

Doktor berlalu pergi..biarkn pak cik ahmad ngan kluarga yg kna troll..hehe..

Sekian..wassalam..

Mahasiswa VS Politik

Mahasiswa VS Politik

Assalamualaikum.. pa khabar ?

Insyaallah, hari ni aku nk share sikit mngenai mahasiswa dan politk..apa kaitan dia ?  hrp tkda yg terasa hati or trguris hati dgn statement aku k..huhu..

Ok, Skung kta mula kan dgan bismillah..

sejak dua menjak ni rakyat Malaysia giat berkempen sana sini.. smata2 kerana inginkan kemnangan parti2 yg di sokong dan yg bertandng dlm PRU-13 .. persoalannya , wajarkah mahasiswa turut sama turun padang dan berkempen ?

bg aku la..jwpan dia wajar .. sbb andai mahasiswa tu dah cukup umur dan boleh mngundi.. dia patut dah ada stand or matlamat atau pngetahuan mngenai parti2 politik yg akan dia undi..tk boleh ambil smbil lewa ja.. sebb, mereka juga penentu masa depan negara. tambahan pula, mahasiswa mmpunyai smngat yg kuat dan mampu memberi impak dlm parti.

kemudian timbul lagi persoalan...layak kah mahasiswa ni tuk mngundi?? matangkah diorng ni ?

knpa smpai kluar statement2 cm ni ?? tk percaya ka depa kt kita ?? klau tk matang tk msuk tk leh lah nk berpolitik ?? gtu ? sbnarnya, seorng yg  bergelar mahasiswa itu sudah layak dan cukup matang untuk memilih parti2 yg dia tahu asas2 perjuangan parti tersebut.. btul tak ? oleh itu wajar seorng mahasiswa perlu dibri peluang untuk mnyuarakan pendapt melalui parti politik..

alasan yg biasa dgar..mahasiswa ni terlalu mngikut perasaan dan buat langkah terburu2..oleh sbb tu juga..mahasiswa perlu cakna dgan isu2 semasa yg berlaku dan mampu berhujah secara ilmiah klau di soal dr mana2 pihak..

lgi satu,mahasiswa di Malaysia dan D merata dunia skung ni terkongkong dan sperti diugut agar tidak berpolitik ketika masa muda mereka..contoh, klau trlibat politik,kamu akan dpt mcm2 ugutan (tk dpt bantuan peljaran dll )dan mnyebabkan mereka risau, resah dan takot..mcm mana nk melahirkan mahasiswa yg matang klau tanpa ilmu.. btul tak ??

smoga slpas ni, mahasiswa bebas dri segala ugutan mcm tu smua..tmbhan lgi.. ibubapa juga memainkan peranan yg amat penting dlm memberi pelajaran kpada anak2 mereka yg dah besar dan dewasa.. sbb mahasiswa juga akan terikat dgan ibu bapa andai ini kali pertama mngundi..alasannya..ikut parent undi yg mana..kan2..sbb tu peranan ibubapa amat penting dlm memastikan kbngktan mahasiswa itu sndri..


sbgai konklusinya, mahasiswa sudah cukup matang tuk memlih pemimpin yg terbaik dlam menentukan hala tuju sebuah negara..jgn kongkong jiwa2 yg sedang mmbuak2 dgan smngat yg kuat..sbb anda akan kehilangan mutiara2 idea2 yg bernas dri jiwa pemuda..

kata ulama: klau kamu hendak tgk sesebuah negara tu di masa depan bagaimana,maka tgk lah pemudanya di zaman skrng..

bagaimana Malaysia pada masa akan dtng ?? bgaimana pemudanya skrng ?? fikir dan ubah dan bersedia tuk menerima dan melakukan perubahan...kita sudah matang !!!



Sekian sahaja tuk kalii ni..klau da salah silap..komen ye..aku manusia juga..buat salah.. k..doakan kejayaan tuk Malaysia yg baru !! #PRU-13..

WASSALAM..

Ubaidullah..


Kataubaid© .