Traffic light



Assalamualaikum, pa habaq ?

aku sihat ja ? hgpa cm na ?? *replied kt komen naa.. heee...

hari ni dah msuk 5/4/ 2013..

ALLAH , cepatnya masa berlalu..tup tup tup dah msuk bulan 4..rsa mcm bru smlm je smbut new year..ermm..Nabi pernah berkata di akhir zaman nanti setahun akan jadi sperti sbulan,sbulan akan jdi seperti seminggu ,seminggu akan jadi sperti sehari ,sehari akan jadi seperti Sejam, dan sejam akan jdi sperti sedetik..Adakah ini tanda yg kita beraada di penghujung zaman ??

jawapannya adalah YA..so, mari sama2 kita muhasabah diri kita agar memperolehi syurga..AAammiiiinn.



Traffic light !!!


hehehehe..korang nmpak apa yg aku nmpak kt gmbar atas ni ..

comelkan traffic light tu..sbnarnya ,aku bkan nk ckap pasal kecomelan traffic light tu tpi aku nk ckap di    sebalik makhluk yg bernama traffic light yg mana kita boleh ambil pengajaran dripdnya.. hehe*berfalsafah lak aku ni...hehe

*tepuk-tepuk tgn..start nk beletiaq..

hidup kita ni adalah seperti traffic light. ada benda yg kita boleh trus lakukan tanpa memikirkan effect dia sama ada di dunia dan di akhirat..perkara tu adalah benda2 baik yg kita laku.Macm kita dah tau,klau baik masuk syurga kan..

so, bila da peluang buat baik , kita teruskan,jgn berhenti kalau tak rugi.sbb itu pluang kita tuk dpt pahala di dunia dan syurga di akhirat kelak. kita ibaratkan melaku kan perkara baik itu seperti kita tgk traffic light colour hijau..

bila dah hijau,kita akan trus jalan kan..tk kan nk stay lgi..pasti nnt tk berhenti2 kena hon *pdan muka..hehe.. begitu juga dgan kehidupan ni..bila da pluang buat baik , kita buat dgn bersungguh2.

kemudian ,kita pergi ke kaler merah . Apa maksud tanda merah tu ? Korang mesti lgi tau dri aku..hehehe.. bila merah,maksud dia berhenti. jgan bergerak . klau bergerak juga boleh jdi akan dpt kemalangan atau kecederaan..btul tak ??

sama juga la dgn kehidupan ni,. klau nmpk or rsa cm nk buat benda2 jahat . stop awal2.. jgn skali kita trlajak or terlanjur melakukannya..klau tak , buruk padahnya .takot dgan murka ALLAH.. Jaga2.. Hati2.. kita ni tk hebat mana di dunia, tkot di akhirat nnt pun kita tk hebat mana..t msuk neraka ,kita juga yg merana.

Lampu yg terakhir adalah lampu kaler kuning, kita ambik dia sbagai langkah berjaga2.. dlm hidup ni,ada benda yg kta tk pasti hukumnya mcm mna. atau lebih di kenal sbgai syubhah..

so, lebih baik kta tnggalkan..tkot ia mmbuatkan kita trjerumus dlm neraka..nauzubillah.. kuning ni juga membuatkan kita jad seorng yg berhati-hati ..tkot ,klau terlanjur , dpt dosa  n then msuk neraka..ALLAH..mnta jauh dr neraka ..aammmmiiiinn..

tulah traffic light dunia untuk kta..tp kdng2 kta lupa dan alpa mngenainya..sbenarnya..stiap yg ada d dunia ni adalah guru2 kta..cuma kta yg kena brfikir d luar kotak..sama2 kta amk ibrah dri alam sekeliling kita ni..

 sama2 kta tnam azam untuk berubah . tk smestinya kita kena ubah scara total. ada org boleh ubah trus total..tpi ada org berubah skit demi sikit..ingat ALLAH Maha-Penyayang dan Maha Pengampun..

aku harap entri aku kali ni dpt memberi manfaat kt kita smua..k,doakan aku kt sni.. hehe..mesir oh mesir.. *kt tmpt aku ni tk nmpak sgt traffic light..heee.. =.=" ... insyaallah, jumpa lagi... huhuhuhu...

sekian,

wassalam.

 Ubaidullah




Previous Post Next Post