Hati & Masalah

Hati & Masalah  | Assalamualaikum , hari ini aku nak buat post mengenai hati. apa itu hati ? kalau dalam konteks bahasa Inggeris, hati = liver .. note that !! it's a liver not heart ok !! tapi bukan hati tu yang aku nk cerita tapi seketul daging yang Rasulullah bersabda dalam hadis baginda iaitu seketul daging yang mana klau baik , maka baiklah seluruh anggota badan , kalau tak baik hati tu , jdilah sebaliknya..

tk kesah la klau nk kata heart or liver , tpi aku nk kongsi apa yang aku rasa mngenai hati yg Nabi sebut dlm hadis baginda.aku bukan nk huraikan or nk buat tafsiran sendiri..aku tk layak nk wat mcm tu,sbb ilmu aku skitt teramat ,ulama' saja yang layak buat tafsiran mngenai hadis tu.

Hati & Masalah


Apa yang aku rasa, bila hati kita ni tenteram dan aman , cuba kita check tgk , apa amalan yg kita dah buat pada time tu or hari tu..then korang try compare dgan hari2 yg korang lalui dgan hati yang tk tenteram. PASTI !! da perbezaan kan..kadang2 aku bermonolog gak .. time kita sangka hati kita ni dah terlalu tenang dgan nikmat yang bnyak, contohnya , kereta mewah , duit bnyak , rumah besar.. tpi hati kita selalu jauh dengan ALLAH ,Ketahuilah ,sbnarnya kita ditipu oleh Syaitan yang cuba mnjauhkan kita dgan ALLAH..

mcm mana seorang tu mngatakan hati dia tenang tatkala dia sendiri bergelumang dgan dosa dan maksiat , kadang2 ALLAH nikmat dlm bentuk istidraj .ya , kita rsa kita dpt nikmat , tpi pada hakikatnya kita jauh dri pemberi nikmat yakni Allah.

Ada org , rumah dia tk hebat mana pun , tpi hati dia tenang dan dekat hubungan dia dgan ALLAH.. ada juga yang rumah or hartanya tk seberapa , tpi still angkuh dan sombong nk mintak kat ALLAH .tpi bila kita ada pergantungan dgan ALLAH,percayalah hidup kita akan lebih bermakna..

aku tak kata , org yang rumah mewah hati tak tenang k !! malah diorang lebih bersmngat tuk mnginfaqkan harta benda diorang . cuma ada segelintir yg bertindak sedemkian rupa..harap2 kita tk tergolong dlm golongan yang lupa pada ALLAH. Konflik hati kdang2 muncul bila kita betul2 down , dan agak serabut time tu..bila dah mcm tu , mula la kita nk buat bnda pelik2.. padahal klau kita balik kepada ALLAH, pasti hati lebih tenang dan dpt jalan penyelesaiannya . ni tak , ada yg bila tension sgt ! p hisap rokok !! weh , rokok tu dok bunuh hang sikit2 , tpi dok bunuh kwan2 dan masyarakat sekeliling dgan cepat !! that is fact !!

kesianlah kat org sekeliling kita, jgn sbb hati gundah gulana , mnyebabkan kita mnyusahkan orang lain k..bukan nk marah, cuma konfius skit.pa2 pun pandai2 lah kita nk handle masalah kita kan..

so, mcm mana nk rasa nikmat hidupnya hati , buat perkara2 wajib seperti solat 5 waktu , dan tampung perkara2 wajib tu dgan prkara sunat sperti berzikir , posa sunat dan sebgainya.

Allah berfirman dlam al-quran maksudnya " dgan mngingati ALLAH, hati akan tenang ".

hati ni organ yang paling senstive !
kadang hanya terguris sikit , merananya tk tahu smpai bila .
Bila kecewa sedikit , blum tentu sminit dua boleh sembuh ,
bila terasa marah sedikit , blum tentu dapat dipadam dgan skali lalu.

maka untunglah , jika kita msih mmpunyai hati ,
ada kata2 "klau kamu tak jumpa hati kamu ketika solat dan membaca al-quran , maka mintaklah Hati yang baru kpada ALLAH "

renungkanlah k..sorry post aku kali agak keras , hehe.. entah sbb pa aku teringin sgt nk tulis mcm ni..sorry2 sgt k !!

insyaallah, jom kita saling mendoakan agar hati kita sntiasa hidup degan mngngati ALLAH , doakan kejayaan kita dlm hidup di dunia dan akhirat. Di harap entri hati dan masalah ini mampu memberi panduan bagi kita dalam membentuk hati kita ke arah kebaikan.

maaf sekali lgi..jumpa lagi di lain post ^^

xie xie !!

ubaidullah



Previous Post Next Post